Vereniging van Keurslagers: ‘Méér dan bewust van dierenwelzijn’

slager

De Vereniging van Keurslagers neemt afstand van de titel Liegebeest 2021, welke haar is toegekend door Wakker Dier.

De stichting riep de Keurslager uit tot het grootste Liegebeest van 2021, omdat het op zijn website claims over dierenwelzijn maakt, die volgens Wakker Dier niet waar zijn. Kenny Oostrik van Wakker Dier: “Elke Keurslager bepaalt zelf wat hij verkoopt. En dat kan ook dierenleed zijn dat supermarkten wél in de ban hebben gedaan.”

Uit een marktonderzoek, uitgevoerd door Wakker Dier zelf, blijkt bijvoorbeeld dat 40 % van de Nederlanders denkt dat Keurslagers nooit plofkip verkopen, terwijl dit soms wel het geval is.

 

Wél aandacht voor dierenwelzijn

In een reactie laat de Vereniging van Keurslagers weten dat Wakker Dier onterecht suggereert dat Keurslagers geen aandacht hebben voor dierenwelzijn. “De Vereniging van Keurslagers is een vereniging met 100 % zelfstandige ondernemers die met zorg en aandacht lokaal bij boeren en toeleveranciers hun grondstoffen en vleesconcepten inkopen met een onderscheidende hoge standaard op diverse aspecten waaronder duurzaamheid en dierenwelzijn. De mogelijkheid om zelfstandig lokaal in te kopen is voor onze Vereniging een groot goed omdat dit juist net de vleesconcepten zijn die met zorg, liefde en grote aandacht voor milieu en dierenwelzijn worden geproduceerd.”

Wakker Dier zou zich volgens de vereniging niet kunnen vinden in het feit dat Keurslagers zich niet conformeren aan een landelijke standaard qua dierenwelzijn. De vereniging laat verder weten: “Keurslagers worden vanuit de Vereniging van Keurslagers geadviseerd om te werken met een onderscheidend assortiment producten van concepten (zoals kip en varkensvlees) welke een hogere standaard hanteren dan reguliere vleesconcepten qua verduurzaming op aspecten zoals milieu, dierenwelzijn, de mens en een eerlijke handelsomgeving.”

Dossiers
Lees ook
Nieuwe campagne Vereniging van Keurslagers

Nieuwe campagne Vereniging van Keurslagers

Keurslager ontzorgt, verbindt en verbetert. Dat zijn dé drie kernwoorden die centraal staan in de nieuwe campagne van de Vereniging van Keurslagers.In de afgelopen periode is op verschillende huisbeurzen de aftrap gegeven voor deze nieuwe campagne. Ons verhaal Met de actie laat de Vereniging van Keurslagers zien waar zij, als grootste slagersformule...

Keurslagers openen het rookworstseizoen 2019

Keurslagers openen het rookworstseizoen 2019

De Keurslagers van Nederland openen deze week weer traditioneel het rookworstseizoen. De rookworst bestaat al meer dan negentig jaar en er worden er in Nederland jaarlijks zo’n 49 miljoen gegeten. Er gaat uiteraard niets boven een ambachtelijke rookworst van de slager, aldus de Vereniging van Keurslagers.Rookworst worden bij de Keurslager gemaakt van...

Wakker Dier roept AH uit tot Liegebeest

Wakker Dier roept AH uit tot Liegebeest

Actiegroep Wakker Dier heeft Albert Heijn uitgeroepen tot Liegebeest 2019. De manier waarop AH met kip omgaat blijft de organisatie een doorn in het oog. Albert Heijn was al één van de genomineerden voor de marketingcampagne die door Wakker Dier wordt opgezet om wat door de groep als leugens op het gebied van dierenwelzijn wordt gezien. Het is niet...