Vega-rubriek SlagersPassie raakt gevoelige snaar

9 februari 2017

De KNS voegt aan haar digitale inspiratieomgeving ‘Slagerspassie.nl’ een nieuw tabblad toe: Vegetarisch. Vega ligt bij sommige slagers nog gevoelig, zo blijkt uit reacties. Maar er zijn ook slagers die het wel zien zitten.

In de aanloop naar de toevoeging van de nieuwe rubriek Vega op Slagerspassie.nl vraagt de KNS op facebook: ‘Wie is succesvol in het voeren van vegetarische producten in zijn of haar slagerij?’

De reacties zijn wisselend, waaruit weerstand voor vegetarisch in de slagerij bij een aantal facebookgebruikers duidelijk wordt. ‘Echt???’ ‘Deadline 1 april?’ ‘Nooit geleerd om een wortel uit te benen... heb er nooit vraag naar, dus kan je niet helpen...’

Marian Lemsom, hoofd PR & Communictie van de KNS brengt de nuance aan: ‘Als slager heb je een passie voor vlees maar consumentengedrag verandert. Je kan kiezen om daarop in te spelen, of niet. Dat is een ondernemerskeuze. Google maar eens, er zijn best veel slagers die hier iets mee doen.’

Inspiratie opdoen

Slagerspassie.nl is interactief en gratis toegankelijk voor iedereen die werkt in de slagerijbranche, van medewerker tot ondernemer. Slagerspassie is ook op smartphones beschikbaar. Op diverse tabbladen staan de onderwerpen die voor slagers interessant zijn, zoals wijn en brood. Daar komen nu ook vegetarische ideeën bij. ‘Voor ondernemers die daarmee aan de slag willen’, legt Lemsom uit.

Weerstand en begrip

Cees van den Berg van de Vleeschhouwerij schrijft onder meer: ‘Een vegetarische slager BESTAAT NIET! Kom nooit met deze term bij ons binnen. Dit is niet de strekking van deze oproep, maar kent wel een knipoog daarheen. Vandaaruit begrijp ik de minder leuke reacties. Jullie staan immers voor ONS vak! Slager!’

Maar hij heeft wel begrip voor de uitbreiding van het assortiment met, onder meer vegetarische producten. ‘Consumenten gedrag verandert. Dat klopt. De vraag is: wat kan ik er aan doen, welke keuze moet ik maken? Even kort door de bocht op z'n slagers: je gaat niet naar een schoenenwinkel om sokken te kopen! Dat een individu besluit om naast schoenen ook sokken te verkopen, is en kan een weloverwogen keuze zijn. Zo ook vega naast de basiskeuze, vlees. Een slager-ondernemer kan ook naast zijn vleeskeuze maaltijden, soepen, catering kiezen. Alles in een uiterst overwogen keuze. Hierin past dus ook vega-product.'

Kiers kan niet wennen

Gertjan Kiers schrijft: ‘De KNS voor slagers en vega: ik kan er niet aan wennen. Een soort van Ajax dat een Feyenoord-magazine gaat uitbrengen. En misschien was het ook niet zo'n groot item geweest als vele vega's niets maar dan ook niets met vlees hebben. Als we de vleestrend volgen is het minder vlees, maar kwalitatief beter.

Is minder vlees dan vega??? Denk het niet. Zie ik bij een islamitische slager varken liggen? Zie ik bij een vegashop in een hoekje vlees liggen? Zie ik in het uitvak Ajax-supporters met een Feyenoord-sjaal? Denk je dat een vleesrestaurant in een item over vlees zijn vegagerechten gaat promoten?

Wees eerlijk: sommige combinaties werken niet. Dat slagers vega verkopen snap ik ook nog wel, maar om daar als slagersorganisatie een blad aan te spenderen snap ik niet. Natuurlijk is samenwerken het toverwoord maar als slagersorganisatie zou ik gaan samenwerken met andere slagersorganisaties om er voor te zorgen dat ons ambacht weer op 1 staat. dat het aantrekkelijk en vooral leuk is om slager te worden. Daar moet de focus op liggen.’

Kansen voor de slager

Positieve invalshoeken van facebookgebruikers zijn er ook. Zo post een lezer: ‘In mijn beleving zijn er ook voor vegetarische producten kansen voor de slager. Niet als oplossing maar puur als aanvulling in de tendens die gaande is naar minder vlees en meer variëteit in de maaltijden. Succes Marian Lemsom met de voorbereidingen voor dit nu al bewogen item.’

Een fb-bezoeker met een business-opleiding schrijft: ‘Een echte slager weet alles van vlees wat betreft verwerking, bereiding en herkomst. Een echte ondernemer heeft ook interesse in hoe andere slagers meegaan of zelfs vooroplopen met de nieuwste trends. In de jaren 70 en 80 haalde menig slager zijn neus op voor maaltijden en belegde broodjes. Kijk nu eens bij de moderne slager.’

Brood als bijproduct

Lemsom legt uit: ‘Als slager ben je trots op vakmanschap en ambacht. Vanuit de KNS en vanuit mijn eigen persoon zijn we trots en stimuleren we dat. Vanuit ondernemersperspectief kijk je naar je consument en zijn behoefte en daar speel je op in om succesvol te ondernemen. Zo kiezen slagers voor brood als bijproduct maar zijn daarmee geen bakker. Kiezen voor wijn maar zijn daarmee nog geen slijter, voor salades maar zijn nog geen groenteman. Voor gezinnen met 1 vegetariër is het een uitkomst als je een bijproduct kan bieden waarmee je de behoefte van de consument invult en je klant binnenhoudt in plaats van naar de supermarkt stuurt waar ie dan voor het gemak ook vlees meeneemt.

Verkoop je geen brood, wijn, groente of vegetarische producten, dan is dat volgens Lemsom helemaal goed als dat weloverwogen gebeurt. ‘Het is jouw keuze als slager ondernemer!’

Altijd op de hoogte blijven?