Veehouders hebben geen vertrouwen in de overheid

veehouderij

Foto: Matthias Böckel via Pixabay

Veel veehouders hebben geen vertrouwen meer in de overheid. Ze hebben het gevoel dat zij moeten opdraaien voor de klimaat en stikstofcrisis. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant.

Voor het onderzoek had I&O Research contact met bijna duizend veeboeren en tweeduizend burgers. Hierbij maakt het onderzoeksbureau wel de kanttekening dat boeren die ontevreden waren over de overheid mogelijk meer geneigd waren om mee te doen aan het onderzoek.

Onbegrepen

Bijna negen op de tien veeboeren, 88 procent, zich onbegrepen voelt door de overheid en keren zich af van de reguliere politieke partijen. Veeboeren voelen zich niet gehoord en onbegrepen door de overheid", aldus onderzoeker Peter Kanne in de Volkskrant. "Ze doen wat ze gevraagd wordt, maar het is nooit genoeg. Tenminste, zo beleven ze het zelf."

Zo zegt een rundveehouder tegen I&O Research: “Alles wat met overheid te maken heeft ervaar ik als zeer negatief. De onkunde die in Den Haag zit is enorm groot. Als je bijvoorbeeld Jesse Klaver op tv hoort zeggen dat stikstof vergif is voor een plant dan denk ik wat doe je daar. En zo gaat het dagelijks, vooral van links komt een hoop onzin.”

Steun bevolking

Boeren voelen zich gesteund door consumenten en denken dat de meerderheid van de bevolking achter de boerenprotesten staan. In de praktijk is dit 38 procent. Ook denken veehouders en burgers anders over de inkrimping van de veestapel. Slechts 12 procent van de veehouders vindt dat dit nodig is, terwijl dit bij burgers 50 procent is. Hetzelfde geldt voor de stikstofproblematiek. 25 procent van de veeboeren maakt zich hier zorgen over, bij burgers is dit 67 procent

Bron: I&O Research/De Volkskrant

Dossiers
Lees ook
De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

‘Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor prijsstijgingen'

‘Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor prijsstijgingen'

De prijzen stijgen. Grondstoffen, energie, brandstof. Ook voor boeren zorgen de stijgende kosten voor problemen. “Als het zo doorgaat, vallen boeren om”, schrijft Dirk Hordijk, CEO van Royal Agrifirm Group. “Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor prijsstijgingen.”

Vleesbranche in de media – Week 11

Vleesbranche in de media – Week 11

Stijgende prijzen, inspringen op de gemeenteraadsverkiezingen, emoties van varkens en de combinatie van kippenboer en kinderopvang. Wat lazen we deze week over de Vleesbranche in andere media?