VanDrie Group opent nieuw onderzoekscentrum Drieveld

Drieveld_foto VanDrie Group

Foto: VanDrie Group

VanDrie Group opent in Uddel het nieuwe onderzoekscentrum Drieveld. Het nieuwe centrum moet de Research & Development (R&D)- afdeling helpen om innovaties in de keten door te voeren. “Een plek waar ruimte is voor onderzoek, samenwerking en open dialoog”, aldus Marijke Everts (Director Corporate Affairs).

Aan het roer van het R&D-team staat Wiebe Mulder, die samen met acht collega’s dagelijks het onderzoeksfaciliteit gaat gebruiken. Het testen van voederconcepten vormt de hoofdmoot van de R&D-inspanningen.

Mulder: “Drieveld heeft een stal zodat wij nieuwe voederconcepten direct in de praktijk kunnen uittesten. Daarbij zoeken we antwoord op hele praktische vragen. Hoe kan voeding bijvoorbeeld bijdragen aan een betere diergezondheid of hoger dierenwelzijn? Hoe kunnen we met een andere voersamenstelling bijdragen aan lagere stikstof-, methaan- en ammoniakemissies op de houderij? Tegelijkertijd houden we ons bezig met fundamenteel onderzoek dat gericht is op de langere termijn. Denk aan grondstoffen die op termijn niet meer beschikbaar zijn en waar alternatieven voor moeten komen. Of de invloed die voeding kan uitoefenen op het tegengaan van pathogenen [ziekteverwekkers] in de keten. Daarvoor werken we veel samen met leveranciers en klanten, maar ook met andere onderzoeksinstellingen.”

Drieveld

In Drieveld worden wetenschappelijke inzichten vertaald naar de praktijk. Het onderzoekscentrum beschikt over 1.064 kalverplaatsen, verdeeld over vijf afdelingen. Twee afdelingen zijn speciaal geschikt gemaakt voor onderzoek naar fokkalveren (kalveren geschikt voor de melkveehouderij) en drie afdelingen voor kalveren die bestemd zijn voor de kalversector. Zo wil het bedrijf ook de brug slaan tussen de melkvee- en kalverhouderij.

Everts: “Wij geloven in een veerkrachtige toekomst voor de Nederlandse veehouderij. Niet alleen kijken we daarbij naar de kalversector, maar ook naar de melkveehouderij. Daar ligt de basis voor een gezond kalf.” Mulder vult aan: “We hebben bewust gekozen om in Drieveld onderzoek te doen naar beide sectoren. Met het oog op de toekomst is samenwerking met de melkveehouderij en onderlinge uitwisseling van kennis en data essentieel. Gezonde, vitale dieren is in ons allerbelang.” Hij vervolgt: “Via dochterbedrijven Alpuro Breeding, Brons en Schils staan we in contact met melkveehouders. Onze collega’s daar kunnen de kennis en ervaringen die wij in Drieveld ontwikkelen snel delen met hun afnemers. Zo maken we waardevolle impact.”

Marijke Everts: “We staan voor grote opgaven. We weten dat we moeten blijven innoveren om onderscheidend te zijn en uitdagingen aan te gaan. Drieveld wordt de verbindende factor om partijen bij elkaar te brengen zodat we kennisoverdracht kunnen versnellen. Met het hart van toen en de innovatiekracht van nu vormt Drieveld de basis voor toekomstig succes van de VanDrie Group.”

In Vlees+ 1-2021 blikt Marijke Everts terug op het coronajaar 2020. Abonnees van Vlees+ lezen dit artikel online of in het magazine

Lees ook
ACM keurt overname Van Dam door VanDrie Group goed

ACM keurt overname Van Dam door VanDrie Group goed

VanDrie Group mag de activiteiten van A.J. van Dam Beheer b.v. overnemen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft deze overname goedgekeurd. Dat laat VanDrie Group weten in een persbericht.

VanDrie Group faciliteert vrijwillige vaccinatie

VanDrie Group faciliteert vrijwillige vaccinatie

VanDrie Group helpt medewerkers die zich willen laten vaccineren. Er lopen verschillende pilots waar medewerkers zich kunnen laten vaccineren met het Janssen-vaccin. "Op deze manier maken we voor iedereen die dat wil de prik toegankelijk en zetten we in op een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad binnen ons bedrijf", aldus HR Manager Jaap Alders.

VanDrie Group lanceert digitaal MVO-platform

VanDrie Group lanceert digitaal MVO-platform

De VanDrie Group publiceerde onlangs online de jaarlijkse rapportage op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) over 2020. Op een nieuw, interactief digitaal platform wil het familiebedrijf samenwerkingspartners beter en vaker informeren over behaalde resultaten, strategie en uitdagingen.