Valess is 'blijvertje

13 augustus 2012 Tom van der Meer

DOETINCHEM - Valess is een van de stayers van 2005 in Foodmagazine. Dat betekent dat het een van de producten is die na een succesvolle introductie in 2005 door retailers is overgenomen.

DOETINCHEM - Valess is een van de stayers van 2005 in Foodmagazine. Dat betekent dat het een van de producten is die na een succesvolle introductie in 2005 door retailers is overgenomen.


De vleesvervanger van Campina staat op 6 in de lijst van stayers, met een jaaromzet van 7,7 miljoen euro. Foodmagazine meldt dat het nog even zoeken lijkt voor de zuivelfabrikant.


Valess kwam in 2005 op de markt als filets, mini’s en roerbakblokjes. Later kwamen daar gehakt en rolls bij, in 2006 gevolgd door balletjes, hamburgers, barbecuepakketten en gevulde filets.


Opname blijft achter

In 2007 zijn de rolls, barbecuepakketten en het gehakt weer uit het assortiment genomen. De opname door de retail blijft achter bij het succes. Een knelpunt is de distributie.


'Ook de presentatie in de supermarkten is vaak karig. Daarom is een zesde plaats een knap resultaat', meldt Ronald Laureijsen van IRI Nederland die de lijst heeft samengesteld.


'Product met toelichting'

Valess lijkt (met een omzetgroei van 28 procent in het afgelopen jaar) een echte stayer. 'Maar het heeft tijd, geld en ruimte nodig om te groeien. Zeker omdat het geen makkelijk product is en toelichting nodig heeft.'


Winnaar in de stayers top-20 is Appelsientje Mild. De stayers-lijst bevat geen vleesproducten . Wel komen Unox Soep in Zak en Dr. Oetker Riestorante -50% voor, op respectievelijk plek 7 en plek 19 met een omzet van 7,5 miljoen en 4,3 miljoen.


Lees ook:

Term vleesvervanger niet aantrekkelijk (25 juli 2007)


Nieuwe website voor Valess (20 april 2007) 


Valess ook in maaltijdenservice (22 maart 2006)


Vegafabrikanten liften mee met Valess (5 januari 2006)


Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Valess

Altijd op de hoogte blijven?