Unilever verkoopt mogelijk diepvriesdivisie Italië

attachment-001_food-image-VLS7737I01

ROTTERDAM - Unilever overweegt om de Italiaanse diepvriesactiviteiten, Findus Italia, te verkopen voor 800 miljoen euro.

ROTTERDAM - Unilever overweegt om de Italiaanse diepvriesactiviteiten, Findus Italia, te verkopen voor 800 miljoen euro.


De Engelse investeringsmaatschappij Permira (eigenaar van diepvriesgroep Birdseye Iglo) lijkt de meeste kans te maken. Dat meldt evmi.nl.


Maar ook Findus Group (eigendom van Lion Capital, waar ook Ad van Geloven zit) zou interesse hebben in een overname.


Permira heeft in 2006 de meeste diepvriesactiviteiten van Unilever al overgenomen, waaronder Iglo, voor zo’n 1,7 miljard euro. Toen bleef Findus Italia als enige diepvriesdivisie van Unilever buiten de verkoop.


Niet verkopen

Unilever wilde de activiteiten in Italië destijds behouden omdat deze geïntegreerd waren in de ijsproductie (met merken als Viennetta, Solero en Cornetto).


Het concern rekende erop de Italiaanse divisie ook nodig te hebben voor de ontwikkeling van diepvriesproducten voor de Amerikaanse markt.


Findus maakt veel Italiaanse kant-en-klaarmaaltijden. De bijdrage van het bedrijf in het jaarresultaat van Unilever (voor rente en belastingen) wordt geschat op 65 tot 70 miljoen euro.


Nieuw r&d-centrum

Eind 2008 heeft Unilever in Italië een nieuw onderzoekscentrum geopend, dat zich vooral toelegt op de ontwikkeling van maaltijdcomponenten en snacks.


Inmiddels is de positie van Unilever op de Italiaanse markt ook zo veel sterker geworden, dat een vertrek uit Italië strategisch gezien minder risico's zou opleveren.


Het voedingsmiddelenconcern heeft nu met Goldman Sachs gesproken om een verkoop voor te bereiden, meldt Reuters.


Unilever, Permira en Lion Capital hebben nog geen commentaar gegeven.


Lees ook:

Unilever stapt toch in biologisch (9 maart 2009)

Lion Capital koopt Ad van Geloven (18 juli 2008)

Unilever zet mes in merken (3 augustus 2007)

Unilever verkoopt diepvriestak aan Permira (28 augustus 2006)


Kijk in ons nieuwoverzicht voor:

Alle berichten over Unilever

Lees ook
Unilever koopt De Vegetarische Slager

Unilever koopt De Vegetarische Slager

Unilever breidt zijn assortiment van vegetarische hapjes uit. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern koopt De Vegetarische Slager, dat al geruime tijd aan de weg timmert met vleesvervangers.Met de overname hoopt Unilever zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Het bedrijf wijst daarbij op het positieve imago van De Vegetarische...

Marketingrapport Slagersbranche 2018 verschenen

Marketingrapport Slagersbranche 2018 verschenen

Het Marketingrapport Slagersbranche 2018 is afgelopen week verschenen. Marktdata.nl heeft een uitvoerig onderzoek uitgevoerd onder slagerijen in Nederland, de onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het rapport.Het Marketingrapport Slagersbranche 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers...

Zwanenberg Food Group rondt overname Unilever-fabriek Oss af

Zwanenberg Food Group rondt overname Unilever-fabriek Oss af

De overname van productiefaciliteit van Unilever in Oss is door Zwanenberg Food Group (ZFG) afgerond.Zwanenberg en Unilever zijn een strategische samenwerking aangegaan. Zwanenberg gaat soepen en sauzen produceren voor Unilever, onder andere voor de merken Unox en Bertolli. Alle merken en recepten blijven eigendom van Unilever. De productielocatie in...