Unilever verkoopt mogelijk diepvriesdivisie Italië

attachment-001_food-image-VLS7737I01

ROTTERDAM - Unilever overweegt om de Italiaanse diepvriesactiviteiten, Findus Italia, te verkopen voor 800 miljoen euro.

ROTTERDAM - Unilever overweegt om de Italiaanse diepvriesactiviteiten, Findus Italia, te verkopen voor 800 miljoen euro.


De Engelse investeringsmaatschappij Permira (eigenaar van diepvriesgroep Birdseye Iglo) lijkt de meeste kans te maken. Dat meldt evmi.nl.


Maar ook Findus Group (eigendom van Lion Capital, waar ook Ad van Geloven zit) zou interesse hebben in een overname.


Permira heeft in 2006 de meeste diepvriesactiviteiten van Unilever al overgenomen, waaronder Iglo, voor zo’n 1,7 miljard euro. Toen bleef Findus Italia als enige diepvriesdivisie van Unilever buiten de verkoop.


Niet verkopen

Unilever wilde de activiteiten in Italië destijds behouden omdat deze geïntegreerd waren in de ijsproductie (met merken als Viennetta, Solero en Cornetto).


Het concern rekende erop de Italiaanse divisie ook nodig te hebben voor de ontwikkeling van diepvriesproducten voor de Amerikaanse markt.


Findus maakt veel Italiaanse kant-en-klaarmaaltijden. De bijdrage van het bedrijf in het jaarresultaat van Unilever (voor rente en belastingen) wordt geschat op 65 tot 70 miljoen euro.


Nieuw r&d-centrum

Eind 2008 heeft Unilever in Italië een nieuw onderzoekscentrum geopend, dat zich vooral toelegt op de ontwikkeling van maaltijdcomponenten en snacks.


Inmiddels is de positie van Unilever op de Italiaanse markt ook zo veel sterker geworden, dat een vertrek uit Italië strategisch gezien minder risico's zou opleveren.


Het voedingsmiddelenconcern heeft nu met Goldman Sachs gesproken om een verkoop voor te bereiden, meldt Reuters.


Unilever, Permira en Lion Capital hebben nog geen commentaar gegeven.


Lees ook:

Unilever stapt toch in biologisch (9 maart 2009)

Lion Capital koopt Ad van Geloven (18 juli 2008)

Unilever zet mes in merken (3 augustus 2007)

Unilever verkoopt diepvriestak aan Permira (28 augustus 2006)


Kijk in ons nieuwoverzicht voor:

Alle berichten over Unilever

Lees ook
Zigeunersaus wordt in Duitsland 'paprikasaus op zijn Hongaars'

Zigeunersaus wordt in Duitsland 'paprikasaus op zijn Hongaars'

Naar aanleiding van de discussie over racistische namen en begrippen verandert het Duitse merk Knorr de naam van zijn zigeunersaus. De nieuwe naam wordt Paprikasauce Ungarische Art, paprikasaus op zijn Hongaars.Moederconcern Unilever zegt tegen Duitse media dat de saus binnen enkele weken met de nieuwe naam in de schappen staat. ‘Omdat de term zigeunersaus...

Unilever en FrieslandCampina verminderen plastic afval

Unilever en FrieslandCampina verminderen plastic afval

Dertien landen en 66 bedrijven gaan de komende vijf jaar plastic in afval verminderen. De Europese Commissie treedt op als waarnemer bij dit Europees Plastic Pact.Het pact wordt vandaag ondertekend in Brussel. Dan wordt ook de lijst met deelnemers gepubliceerd, zo meldt Distrifood. Onder de ondertekenaars  zijn onder meer FrieslandCampina, Unilever...

Rapport moet schaarse vergunningen ambulante handel tegengaan

Rapport moet schaarse vergunningen ambulante handel tegengaan

De ambulante handel heeft een enorme stap gemaakt op het gebied van ‘schaarse vergunningen’. Voorzitter Henk Achterhuis van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) heeft een onderzoeksrapport overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer.Verschillende ambulante handelaren, waaronder bakkers, slagers en visspecialisten, hebben de geldigheidsduur...