Unilever gelooft niet in einde prijzenoorlog

13 augustus 2012 redactie

hoofdkantoor UnileverROTTERDAM – Unilever gelooft niet dat de prijzenoorlog binnenkort is afgelopen. 'Wel zijn we verheugd dat Albert Heijn niet alleen de prijs in de gaten blijft houden, maar dat het ook haar assortiment gaat verbreden', zegt woordvoerster Minke Bijl.

AH-topman Dick Boer kondigde afgelopen zaterdag het einde van de prijzenoorlog aan. Volgens Bijl rept Boer echter in het artikel in de zaterdageditie van het NRC Handelsblad niet echt van een einde aan de prijzenoorlog.

'Albert Heijn zal natuurlijk de prijs in de gaten blijven houden. Met deze strategie hebben ze de afgelopen jaar veel succes gehad. Goed nieuws is AH in het interview aankondigt dat het het assortiment gaat verbreden. Voor Unilever zijn productinnovaties enorm belangrijk, dan is het goed dat supermarkten meer ruimte vrijmaken voor innovatieve producten.'

Tijdens de prijzenoorlogen van de afgelopen jaren heeft AH haar assortiment beperkt. Nu de keten een bepaalde prijsafstand ten opzichte van directe concurrenten, zoals C1000, heeft bereikt, lijkt AH te willen consolideren.

FNLI: Wapenstilstand met oorlogsdreiging
Boer toont zich in het interview dan ook tevreden over de huidige prijspositionering van AH. 'Met het huidige prijsniveau zitten we weer in het midden van de markt. Ik laat deze positie nooit meer los.' Boer sluit overigens prijsverlagingen niet uit. Deze zullen dan wel reactief zijn. Eerder was AH altijd de eerste om een nieuwe prijzenslag te beginnen.

Voor FNLI-directeur Philip den Ouden staat het evenmin vast dat de prijzenoorlog ten einde gaat. 'Het prijswapen staat in de kast, maar het is de vraag hoever het buiten bereik staat. Het lijkt meer op een wapenstilstand met oorlogsdreiging. Ik verwacht met name dat Sperwer en Sligro, die de Edah-supermarkten van Laurus hebben overgenomen, marktaandeel willen veroveren door op de prijs te gaan zitten. Deze winkels draaiden de laatste jaren immers niet best. Het is wel goed nieuws voor de industrie dat er meer ruimte lijkt te komen voor innovatieve producten. Hiermee kunnen fabrikanten hun marges, die de laatste jaren behoorlijk onder druk staan, weer wat opvijzelen.'

Lees ook:
AH stopt met prijzenoorlog (23 oktober 2006)

FNLI: einde prijzenoorlog niet in zicht (7 juni 2006)

Altijd op de hoogte blijven?