Uit onderzoek in opdracht van de Triodos Bank blijkt dat consumenten zeker bereid zijn om duurzame producten te kopen; 85 procent is voornemens dat te doen als de prijs hetzelfde is. 42 procent is daartoe zelfs bereid als het product 10 procent duurder is. En slechts 15 procent zegt nooit te letten op duurzaamheid bij zijn keuzes. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat deze maand in opdracht van de Triodos Bank werd uitgevoerd.
Ondernemers en bedrijven die claimen duurzaam te ondernemen, hebben de sympathie van de klant. 46 procent van de ondervraagden geeft aan positief te staan ten opzichte van ondernemers die stellen duurzame producten of diensten te leveren. Wanneer diezelfde ondernemers ook daadwerkelijk bewijzen dat ze duurzaam ondernemen, dan heeft zelfs 63 procent van de consumenten de intentie te kopen. Daar is nog een wereld te winnen voor ondernemers, aldus Triodos Bank. Niet alleen door een duurzamer productassortiment, maar ook door betere product- en instore communicatie, zegt directeur Mathijs Bierman van Triodos Bank: ‘Denk aan transparante informatie over waar producten vandaan komen, wat erin zit en wie het produceert. Dat maakt het voor consumenten meteen relevant en tastbaar.’
‘Veranderkracht’
Volgens Triodos Bank kunnen consumenten zelf eenvoudig een duurzame positieve verandering in gang zetten door gericht hun geld wel of niet aan bepaalde zaken uit te geven. Uit het onderzoek blijkt echter dat veel ondervraagden zich hiervan niet of nauwelijks bewust zijn. ‘Wij spreken zelf graag van de ‘veranderkracht’ die geld op je bank of in je portemonnee heeft’, zegt Bierman. ‘Maar ook dat heel concrete, alledaagse handelingsperspectief blijkt voor velen nog te abstract.’ Dat komt mede doordat steeds minder mensen weten waar 'duurzaam' feitelijk voor staat. Die onwetendheid zet onbedoeld een rem op een verdere verduurzaming van de samenleving.