Toekomst van de slager

4 oktober 2012 Harrie Leijten

Op de website van De Telegraaf stonden onder dit artikel wat reacties. Die deden het ergste vermoeden. De eerste reactie was: ‘Een onderzoek waar geen slager de uitslag van wil  weten: nietambachtelijk bewerkt vlees (uit de supermarkt) is al jarenlang hygiënischer.’ En de tweede reactie luidde: ‘De meeste slagers zijn graaiers.’ De andere reacties waren ten faveure van de slager. ‘Ik vertik dat vlees uit de super te eten’ en ‘Eeuwig zonde, dan ben je overgeleverd aan de rommel die de supermarkten leveren.

Heel jammer als de goede slager verdwijnt.’ Goed om te lezen. Toch hielden enkele reacties ook waarschuwingen in. ‘Erg jammer, van de andere kant moet de moderne slager ook inspelen op kwaliteit en service en dat zie je niet altijd terug bij de huidige slagerijen.’ Oei. En deze: ‘De poelier, de visboer, de groenteboer, de kolenboer, ze  verdwijnen allemaal. Ze voegen ook helemaal niets meer toe ten opzichte van de supermarkt. Een stuk kalfsvlees moet de slager tegenwoordig al bestellen.’ Onderscheidend zijn. Toegevoegde waarde leveren. Het is al zo vaak verteld, maar het draait daar wel om! Dat blijkt ook uit de reacties. De Slavakto is een uitgelezen platform om ideeën op te doen om onderscheidend en innovatief te zijn, het doel van de wedstrijd om de Gouden Slagersring van Vleesmagazine.De kunst voor elke ondernemende slager is hoe hij zich laat inspireren door de innovaties op de Slavakto en die weet te vertalen naar zijn eigen marktgebied. Daarin ligt zijn toekomst verscholen.

Altijd op de hoogte blijven?