‘Terug naar een natuurlijke en verspillingsvrije vleessector’

17 maart 2021 Xandra Veltman

Wereldwijd verschuift de vleesconsumptie steeds meer naar het pluimvee, weet Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Nederlanders aten vorig jaar 18,4 kilo kip, weer een pondje meer dan in 2019. “Van de verschillende vleessoorten heeft kip de gunstigste footprint. Het is de elektrische auto onder het vlees.” Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Jordy Wichgers van Grutto.

Grutto is actief in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Elf websites had het online verkoopbedrijf, van ‘koop een koe’ tot ‘koop een kip’. “We hebben alles onder één noemer gebracht”, zegt Jordy Wichgers van Grutto.

Grutto biedt boeren een platform om rechtstreeks aan consumenten te kunnen verkopen. Maar Grutto doet meer dan online vlees, wild en kip verkopen, benadrukt Wichgers. “Wij willen terug naar een natuurlijke, gezonde en verspillingsvrije vleessector. We bieden onze boeren - in samenwerking met een van onze partners - cursussen aan over regeneratieve landbouw oftewel een landbouwsysteem dat de bodem verrijkt, biodiversiteit verhoogt, koolstof vastlegt en waterhuishouding en ecosysteemdiensten verbetert. We importeren en exporteren niet. In elk land waar we pakketten verkopen, werken we ter plekke samen met boeren. Daarnaast werken we samen met slagers, slachthuizen en portioneringsbedrijven, om vervolgens de bestelde pakketten bij de consument thuis te bezorgen.”

Vooraf maakt Grutto concrete afspraken met boeren over de aantallen kippen die ze gaan afnemen. Vervolgens verkoopt Grutto deze kippen nog voordat ze geslacht zijn. Dat lukt altijd, zegt Wichgers. “Afgelopen jaar zijn we zelfs enorm gegroeid. Wij merken dat mensen bewuster bezig zijn met wat ze eten. Ze zijn meer bezig met de herkomst van en de zorg voor de dieren. Daarnaast spelen de pandemie en het feit dat consumenten alles thuisbezorgd willen krijgen een grote rol. In een normale week verkopen wij zo’n 1500 kippen. Onze klanten weten onze website te vinden en wij informeren ze over tijdelijke specials via nieuwsbrieven en social media. Onlangs hadden we ons tv-debuut met een commercial.”

Een pakket bestaat uit vier of vijf kippen, overwegend in delen versneden. “De kip moet volledig worden benut, anders past het niet in ons duurzaamheidsconcept”, aldus Wichgers. Zo vinden Oranjehoen, Polderhoen (de Hubbard) en Kemperkip hun weg naar de consument. Daar komt nu een ras bij, want eind januari bracht Grutto een nieuw product op de Nederlandse markt: de biologische soepkip in combinatie met de Biomeerwaardekip. “Dat zijn biologische legkippen. Op deze manier worden het dubbeldoelkippen. Ze hebben veel op het land gescharreld en zijn heerlijk in de soep.”

Dit was het laatste deel van de rondvraag 'Markt voor kip blijft groeien'. Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?