Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Runderen_Ronnie Overgoor unsplash

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Het doel van de Agro-Nutri Monitor is om meer inzicht te krijgen in de prijsontwikkeling voor gangbare en duurzame producten. Hierbij is gekeken naar uien, spruitkool, peren, tomaten, melk, varkensvlees en tafelaardappelen. Volgens de monitor geldt dat voor de meeste biologische producten de hogere productiekosten worden gecompenseerd door de hogere prijs. Maar er zijn ook producten waarbij de meerprijs niet de meerkosten dekken. Dit is het geval bij tafelaardappelen en zuivel.

Vanuit de consumenten is er te weinig vraag naar duurzame producten. Dit vormt volgens ACM de grootste belemmering voor de duurzame transitie van de landbouw. Hoewel uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten, gebeurt dit in de praktijk niet. Het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten kan hierbij helpen. Ook kunnen supermarkten helpen, hier kopen de meeste consumenten hun producten. Ook moet er gegeken worden naar de export, aangezien de meeste producten niet alleen voor het binnenland geproduceerd worden.

Bron: Rijksoverheid

 

Dossiers
Lees ook
ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil meer onderzoek naar de overname van CFG Benelux (Stegeman) door Ter Beke. Dit onderzoek moet zich richten op de markten voor vleeswaren en het snijden en verpakken daarvan.

Vlees in de media - week 29

Vlees in de media - week 29

BBB-kamerlid Caroline van der Plas bezoekt zelfslachtende slager, tropische temperaturen en de kleinste slagerij van het Westland. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.