Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Runderen_Ronnie Overgoor unsplash

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Het doel van de Agro-Nutri Monitor is om meer inzicht te krijgen in de prijsontwikkeling voor gangbare en duurzame producten. Hierbij is gekeken naar uien, spruitkool, peren, tomaten, melk, varkensvlees en tafelaardappelen. Volgens de monitor geldt dat voor de meeste biologische producten de hogere productiekosten worden gecompenseerd door de hogere prijs. Maar er zijn ook producten waarbij de meerprijs niet de meerkosten dekken. Dit is het geval bij tafelaardappelen en zuivel.

Vanuit de consumenten is er te weinig vraag naar duurzame producten. Dit vormt volgens ACM de grootste belemmering voor de duurzame transitie van de landbouw. Hoewel uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten, gebeurt dit in de praktijk niet. Het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten kan hierbij helpen. Ook kunnen supermarkten helpen, hier kopen de meeste consumenten hun producten. Ook moet er gegeken worden naar de export, aangezien de meeste producten niet alleen voor het binnenland geproduceerd worden.

Bron: Rijksoverheid

 

Dossiers
Lees ook
Espera organiseert een live ronde tafel discussie

Espera organiseert een live ronde tafel discussie

Op 19 januari organiseert Espera een ronde tafel discussie. Deze wordt live uitgezonden vanuit Studio 47 in Duisburg, Duitsland. Espera is een fabrikant van geavanceerde weeg-, uitprijs- en etiketteersystemen. De machines van Espera worden gebruikt in de foodindustrie bij industriële verpakkers van verse levensmiddelen zoals vlees, kip, vis, kaas, maaltijden,...

In gesprek met elkaar

In gesprek met elkaar

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Franny van Linschoten en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het slagersvak.

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.