‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

't wordt tijd dat ik de leiding neem

Rolf Mulder komt na 10 jaar met een herziene, uitgebreidere uitgave van zijn boek ‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem. Over de bekende stripfiguur Olivier B. Bommel en de kunst van het leidinggeven. Wie de stijl van Bommel weet toe te passen heeft volgens Mulder de routekaart in handen naar echt leiderschap.

Leidinggevenden kunnen meer van heer Bommel leren dan je zou denken. “Een van zijn bijzonder markante trekjes is zijn onbedwingbare neiging om voortdurend de leiding te willen nemen en onmogelijke opdrachten uit te delen”, schrijft Mulder op de achterflap. “Hij komt ermee weg dankzij zijn unieke talent om zijn eigen incompetentie te compenseren met een volstrekt vertrouwen in zijn ‘hulptroepen’. In moderne leiderschapstheorieën komt deze drang om op elke situatie je stempel te willen drukken heel weinig aan de orde.”

Ten onrechte volgens Mulder. Bommel is voor hem de typische antiheld die ondanks alles zijn avonturen altijd met groot succes weet af te sluiten. Andere antihelden, zoals veel leiders en managers, kunnen hier iets van opsteken. Mulder identificeert het unieke leiderschaps-DNA van Bommel aan de hand van scènes uit de stripreeks. Ook kan de lezer met de Bommel-test meten hoe ze scoren op kenmerken als stempeldrang en noblesse oblige.

’t Wordt tijd dat ik de leiding neem zet je aan het denken over je eigen leiderschapscompetenties. Met een knipoog én met een serieuze ondertoon.

Auteur Rolf Mulder heeft ruim veertig jaar ervaring als hr-directeur van grote ondernemingen. Momenteel werkt hij als directeur-bestuurder in het onderwijs.

ISBN: 9789024444137 | Prijs: 17,50

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Een bron van inspiratie

Een bron van inspiratie

Binnen de vleesbranche is worst- en vleeswarenspecialist Paul van Trigt een instituut. Niet alleen als vakman en expert op het gebied van productkeuring – laat hem een worst proeven en hij benoemt tot op de gram welke specerijen erin zitten – maar ook als een oneindige bron van kennis.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

De Verstandige Kock

De Verstandige Kock

De Verstandige Kock is het enige gedrukte Nederlandstalige kookboek uit de zeventiende eeuw. Hierin staan culinaire gerechten van de Lage Landen uit deze perdiode. Twintig recepten uit dit boek zijn nu bewerkt voor de moderne keuken.  Het kookboek De Verstandige Kock werd in 1669 als sluitstuk opgenomen in het driedelige ‘Het Vermakelijck...