Supers 'kiloknallen' maar door

attachment-001_food-image-VLS11770I01

AMSTERDAM - Stuntaanbiedingen voor vlees in de supermarkten, nemen alleen maar toe. Vooral Vomar scoort slecht. Jumbo is de beste.

AMSTERDAM - Stuntaanbiedingen voor vlees in de supermarkten, nemen alleen maar toe. Vooral Vomar scoort slecht. Jumbo is de beste. Dat blijkt uit de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers van Varkens in Nood en Milieudefensie.

Bij de aanbiedingen voor Kerst 2009 waren 19 van de 20 vleesaanbiedingen milieu- en dieronvriendelijk, meldt Varkens in Nood.

‘Ook Albert Heijn, dat in 2009 het assortiment duurzame producten onder de naam Puur en Eerlijk, lanceerde, laat verantwoord vlees links liggen’, zegt ViN. Vomar scoort volgens de monitor overigens het slechtst, Jumbo het beste. Varkens in Nood en Milieudefensie verwijten supermarkten onethisch gedrag.

Aanbiedingen
In de tweede helft van 2009 betrof 94% van de vleesaanbiedingen in folders gangbaar vlees. In de vorige meting van juli 2009 was dit nog 89%. Slechts 6% van de reclame in supermarktfolders werd gewijd aan biologisch vlees en vleesvervangers.

Jumbo
Jumbo steekt volgens de monitor net als vorig jaar met kop en schouders boven de andere supermarkten uit. ‘Zowel wat betreft het aanbod en de prijs van biologisch vlees en vleesvervangers’, aldus Varkens in Nood en Milieudefensie.

Dirk en Vomar
Dirk van de Broek doet het beter dan de vorige keer en steeg van de 6e naar de 2e plaats. Zo nam het assortiment en de aanbiedingen voor biologisch vlees toe en werd het prijsverschil met industrievlees kleiner. Vomar zakte naar de laatste plaats vanwege een karig aanbod van vleesvervangers en vanwege duur biologisch vlees.

Albert Heijn
Ook Albert Heijn stelt teleur, menen de organisaties. De grootste supermarktketen van Nederland daalt in de ranglijst naar de vijfde plaats.
Ondanks het groene imago dat de supermarkt zich heeft aangemeten met het Puur en Eerlijk assortiment, blijft het biologische vleesassortiment achter bij dat van de concurrentie én blijven de prijzen hoog. Zo is biologische biefstuk bij de AH tot 30 procent duurder dan bij andere supermarkten.

Gratis
Het promoten van gangbaar vlees gaat onverminderd door. De supermarktketen trapte vorige week de Hamsterweken af met een twee-voor-de-prijs-van-één actie, waarbij industrievlees gratis wordt weggegeven. En ook deze week wordt weer gratis vlees weggegeven.

Volgens Varkens in Nood en Milieudefensie illustratief voor het gebrek aan morele verantwoordelijkheid bij supermarkten.

Download de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers hier

Lees ook:
Verburg wil meer scharrelvarkensvlees (11 januari 2010)
Albert Heijn geeft gratis vlees weg (7 januari 2010)
'Supers promoten wél biologisch vlees' (28 juli 2009)
Jumbo beste biovlees-verkoper (23 juli 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over stunts met vlees

 

 

 

Lees ook
Côte de boeuf: een mooi stuk vlees van de barbecue

Côte de boeuf: een mooi stuk vlees van de barbecue

Een rood, mals en sappig stuk vlees: het is een van de dingen die barbecueën zo mooi maakt. Dit recept voor côte de boeuf is een echte aanrader. Het wordt uit de ribben van het rund weggesneden. De rib wordt meegesneden waardoor het vlees een randje vet heeft en vol van smaak is. De rug van een koe is minder gespierd en dat geeft het...

Verrassend én lekker: Gebraden picanha met dille-kappertjesjus van de barbecue

Verrassend én lekker: Gebraden picanha met dille-kappertjesjus van de barbecue

Wil je eens echt goed uitpakken met een lekker stuk barbecuevlees? Ga dan voor picanha. Dit stuk vlees is het driehoekige staartstuk van een rund. Doordat dit deel van de koe weinig beweging krijgt, is het vlees botermals.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.