Supers adverteren vaker met goedkope kip

7 januari 2014 Suzanne de Heer

De acht grootste supermarktketens in Nederland adverteerden afgelopen jaar 30 procent vaker met goedkope kip dan vorig jaar.

Wakker Dier bracht de aanbiedingen op de websites en in de folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus tot en met week 50 van de afgelopen jaren in kaart.

Verdrievoudigd


Volgens Wakker Dier verdubbelde het aantal aanbiedingen voor goedkope kip bij Albert Heijn, maar de organisatie zelf ontkent dit. Albert Heijn benadrukt dat het aantal advertenties voor scharrel- en biologische kip is verdrievoudigd. Volgens Wakker Dier laten supermarkten het op dit terrein echter nog steeds afweten. Acht procent van de kipaanbiedingen waren voor kip met een Beter Leven ster en 0,5 procent voor biologische kip.

Onterechte verbinding


Volgens Wakker Dier houden supermarkten zich daarmee niet aan afspraken om de eisen aan kip aan te scherpen. Een woordvoerder van het CBL stelt echter dat de organisatie zaken met elkaar verbindt die los van elkaar staan. 'De afspraken met de supermarkten blijven staan, dat heeft niets te maken met het aantal advertenties', aldus een woordvoerder.

Altijd op de hoogte blijven?