‘Supermarkten hebben ons hard nodig’

23 juni 2021 Xandra Veltman

Van smakelijk gemarineerde hapjes tot grote stukken vlees en van blikken barbecues tot keramische grills; barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Berry van Kruistum van Uw Slager ’t Pleintje.

“Ik vind het slagersambacht geweldig, maar ondernemen is nog leuker”, zegt Berry van Kruistum, eigenaar van Uw Slager ‘t Pleintje en B&G Catering in Harskamp. In 2005 begon hij met z’n cateringbedrijf. “Maar ik miste de ambachtelijke slagerij, dus begon ik in 2008 met ’t Pleintje. Tot de lockdown werkten we met zo’n vijftig mensen en caterden partijen tot duizend man. Nu zijn we met dertig man, maar we hopen binnenkort weer op te bouwen. Ondertussen ben ik met andere activiteiten begonnen, zoals de drive-in. Verder heb ik een inpakmachine gekocht om onze lokale producten aan de supermarkt te kunnen leveren. Die verkoopt de Plus in het dorp inmiddels met veel succes. Een dorp verderop gaat de Jumbo het uitproberen. Supermarkten hebben geen ambachtslieden, ze hebben óns nodig. We moeten allemaal meer samenwerken, ook om te voorkomen dat kleine winkels stoppen. Je moet meegaan met je tijd, anders ben je te laat. Om diezelfde reden moet je webshop goed op orde zijn. Als consumenten je nu gemakkelijk kunnen vinden, blijven ze na corona terugkomen. Een voorbeeld van nieuw consumentengedrag is onze carpaccio. Die verkocht ik twee jaar geleden amper, en nu gaan er wekelijks tachtig stuks over de toonbank. Ook jonge mensen zien we vaker.”

Van Kreistum heeft gekozen voor samenwerking met Degens, vanwege de service en de kwaliteit van de producten. Onlangs heeft hij met samen met Ernst Hemmer, regiovertegenwoordiger Oost-Nederland bij Degens, alle marinades onder de loep genomen voor meer onderscheid in zijn winkel en de catering. Ook maakte Degens in zijn winkel filmopnamen voor de nieuwe Taste Sensation Jalapeño, in combinatie met de nieuwe Barbecueworstmix Beiers. Ook de drie glanzende Rib Laksauzen American Smokey, Thais hot en Indonesisch kruidig kwamen in beeld. Van Kruistum: “Die Jalapeño hamburger gaat hier zeker lopen. En ook maaltijdsauzen Tandoori, Koreaanse Bulgogi en Tikka Masala vielen erg in de smaak. Bovendien ben ik blij met hun vegetarische producten, die zijn echt goed en dat wordt gewaardeerd.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag De barbecue gaat weer aan. Volgende week verschijnt deel 4. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug.  Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 3-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Altijd op de hoogte blijven?