Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.
Volgens het onderzoeksrapport Superlijst Dierenwelzijn van onderzoeksstichting Questionmark in samenwerking met World Animal Protection blijkt dat supermarkten wel bezig zijn met het verbeteren van dierenwelzijn. “In de schappen zijn dierlijke producten zonder dierenwelzijnskeurmerk echter nog volop te vinden en supermarkten sturen nog niet op minder vlees, zuivel en eieren.”
Met uitzondering van Ekoplaza leggen de supermarkten volgens Superlijst Dierenwelzijn de verantwoordelijkheid voor een meer diervriendelijke keuze doorgaans bij hun klanten. De meeste supermarkten hebben meerdere dierlijke productsoorten zonder extra inspanningen op het vlak van dierenwelzijn in het assortiment. Onder extra inspanningen betekent certificering met ten minste één ster van het Beter Leven Keurmerk.
In het ene segment signaleert het onderzoek meer vooruitgang dan in het andere. Volgens het onderzoek lopen eieren lopen voor op vlees, zuivel blijft achter. En op het gebied van vissenwelzijn wordt nog nauwelijks actie ondernomen. Ekoplaza hanteert als enige supermarkt Beter Leven Keurmerk 3 als ondergrens voor álle vlees- en zuivelproducten en verse eieren.