Student ontwikkelt eigen snack: Roquette

10 augustus 2017 Dennis van Asselt redacteur Snackkoerier

Deventenaar Bas van Veenendaal heeft een nieuwe snack ontwikkeld op basis van chorizoworst en serranoham. Wat begon als een schoolopdracht, is voor de 20-jarige Food-student uitgegroeid tot een echte onderneming. Vrijdag lanceert hij zijn ‘Roquette’ officieel bij snackbar Paul van Gurp. Dat meldt Snackkoerier.

Van Veenendaal is student food aan de SVO-opleiding in Zwolle. Hij bedacht zijn nieuwe 'Roquette' in de schoolbanken. De nieuwe snack bevat chorizo, serranoham en kaas. ‘Hij is een beetje pittig’, vertelt Van Veenendaal. ‘Maar de een zal ‘m pittiger vinden dan de ander.’

Het idee van de Roquette ontstond tijdens een vakantie in het Spaanse Roquetas de Mar. Toen Van Veenendaal van school de opdracht kreeg om met vleeswaren een leuk product te maken, kwam hij met de Roquette op de proppen. Aangemoedigd door zijn docent probeert Van Veenendaal zijn creatie nu te vermarkten.

Roquette bij snackbar

De student heeft samenwerking gezocht met de Deventer snackbarhouder Paul van Gurp, waar de Roquette vanaf vrijdag verkrijgbaar is. ‘We kennen Bas al een aantal jaren als klant. Hij wilde met ons een gesprek over zijn snack. Hij had een goed verhaal, en soms moet je iemand gewoon een kans geven’, zegt Mark van Gurp.

Kroket voor de cafetaria

Van Gurp heeft de student wel een beetje geholpen met de ontwikkeling van de Spaanse kroket. ‘Hij wist wel hoe je een kroket moet maken, maar niet een kroket voor een cafetaria met honderden klanten per dag. De kroket moest wat steviger worden, omdat hij anders in de frituurmand met andere snacks erbij kapot gedrukt zou worden. Er moest iets meer vocht uit, en hij moest binnen vijf minuten klaar zijn.’

Smaak bijgesteld

Ook qua smaak was de Roquette nog niet helemaal klaar voor verkoop, vond Van Gurp. ‘Hij had in het begin verschillende soorten kroketten. Sommigen hadden te veel chorizo-smaak, of te veel kaas. Dat hebben we bijgesteld, zodat de kroket milder werd en toegankelijk is voor iedereen.

Daarnaast heeft Van Gurp meegedacht over het uiterlijk van de snack. ‘Hij gebruikte bruin paneermeel, dat is standaard. Je wil iets anders, iets dat opvalt. Vandaar dat er nu rood en geel paneermeel omheen zit, met een knipoog naar de kleuren van de Spaanse vlag.’

Prijs

Of de Roquette zal aanslaan, weet Van Gurp nog niet. ‘We gaan kijken hoe het loopt in de zomer, daarna kijken we verder. Van mensen die de Roquette in de zaak komen proeven, krijgen we wellicht ook feedback waar we iets mee kunnen. De Roquette kost bij Van Gurp €1,95, de prijs van een Van Dobben.

Productie professionaliseren

Mocht de Roquette een doorslaand succes worden, moet Van Veenendaal zijn operatie professionaliseren. Nu werkt hij samen met een vriend in een gehuurde keuken op een bedrijventerrein, waar hij iedere dag productie draait. De snack maken neemt nu twee dagen in beslag. ‘Het is inderdaad een droom dat een bedrijf als Mora dit oppakt. Maar dan heb ik een grotere keuken en meer mensen nodig.’

Altijd op de hoogte blijven?