Stijgende vraag naar buitenlandse vleeswarenspecialiteiten

Piadina-Haarsma-Foodimpuls

Diervriendelijke vleeswaren zijn vrijwel de norm geworden. Daarnaast komt er steeds meer vraag naar pure, huisgemaakte producten en buitenlandse vleeswaren. Juist de Italiaanse en Spaanse specialiteiten zijn uitermate geschikt om een cross-over te maken van de boterham naar de borrel. Dat biedt kansen voor de slager.

Huisgemaakte producten en buitenlandse vleeswarenspecialiteiten nemen een vlucht, merken verkoopleider Rolf Dragt en marketeer Tjetske Koets van Haarsma Foodimpuls. Daarnaast is er volgens hen steeds meer aandacht voor pure vleeswaren, dus zonder conserveringsmiddelen, toevoegingen en met reductie van e-nummers. ‘De achterham blijft echter het meest verkochte artikel bij slagerijen, maar we merken dat er steeds meer aandacht komt voor andere soorten ham. Huisgemaakte producten en buitenlandse vleeswarenspecialiteiten nemen hierbij een vlucht.’ Opvallend vinden ze de groei van producten als kipgrillworst, kip aan ’t spit en kiprollade van Boerderijkip. ‘Hoogstwaarschijnlijk vanwege de magerheid van het vlees. Een leuke ontwikkeling om in de gaten te houden.’

Verder constateren ze dat diervriendelijke vleeswaren inmiddels vrijwel de norm zijn voor broodbeleg in Nederland. ‘Vlees(waren)initiatieven zoals Livar en Boerderijkip hebben in korte tijd veel landelijke bekendheid gekregen. Cijfers uit 2016/2017 geven aan dat de vraag naar duurzaam eten stijgt met 26 procent en 31 procent van de aangeschafte vleesproducten duurzaam is. Samen met onze leverancier Jos Slippens vleeswaren hebben wij daarom ons assortiment hammen en boterhamworst varianten onder private label ‘Fier’ doorontwikkeld. Deze zijn nu vrij van kunstmatige smaakversterkers en gemaakt van één ster Beter Leven grondstof.’

Leestip: Ontbijt: gezond belangrijker dan smaak

Internationale charme

Negroni-tapasschaal-Parmaham-300x200 Negroni tapasschaal Parmaham. Foto: Haarsma Foodimpuls

De zomer staat volgens hen symbool voor genieten van een hapje en drankje in de zon. ‘De veelzijdigheid van vleeswaren zijn ideaal om ons ‘schaarse’ Hollandse zomergevoel te verlengen met een vleugje internationale charme en een cross-over te maken van de boterham naar de borrel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Italiaanse en Spaanse specialiteiten uitstekend passen bij de zomer. Zo is de klassieke Italiaanse Parmaham al jaren favoriet bij de borrel en op de boterham. Begrijpelijk dankzij haar karakteristieke smaak, die ook nog eens uitstekend combineert met kaas, fruit en een goed glas wijn.’

Onlangs hebben tachtig Uw Slagers in Nederland met veel succes de Piadina geïntroduceerd. ‘Dit is een Italiaanse dunne bodem met olijfolie en zeezout, belegd met één ster Beter Leven ham, brie en rucola. Eenvoudig, smaakvol én helemaal volgens de laatste trends van ‘authenticiteit’ en ‘dierenwelzijn’.’

Het volledige artikel kunt u lezen in de volgende editie van Vleesmagazine, die 4 mei verschijnt. Nog geen abonnee? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

button_voordeelabonnement-aanvragen
Dossiers
Lees ook
Dierenwelzijn zit in de lift

Dierenwelzijn zit in de lift

De maatschappij verandert. Consumenten kijken steeds kritischer naar dierenwelzijn en maatschappelijke organisaties spelen hierop in. Zij brengen misstanden aan het licht via de media en lobbyen bij de overheid. Met als resultaat dat politiek en overheid meebewegen. Het ziet ernaar uit dat consumenten steeds machtiger worden. De overheid bestuurt en...

Twee nieuwe Parmaham Specialisten

Twee nieuwe Parmaham Specialisten

Nederland heeft er twee Parmaham Specialisten bij. Het Consorzio del Prosciutto di Parma heeft Slagerij traiteur Putman uit Arnhem en Bijzonder Vers in Nispen per 21 september 2021 officieel verkozen tot Parmaham Specialist.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.