Steeds meer supermarkten kiezen voor kip met Beter Leven

Kippen_Bohdan Chreptak/Pixabay

Foto: Bohdan Chreptak/Pixabay

Nog meer supermarkten hebben besloten om alleen nog maar kip met minimaal één ster Beter Leven te verkopen. Vorige week maakte de dierenwelzijnsorganisatie bekend dat Coop medio 2023 alleen nog maar kip met één ster beter leven in de schappen legt. 9 juli maakt de dierenwelzijnsorganisatie bekend dat Dirk, Vomar, Jan Linders, Poiesz, Boon’s Markt, MCD en Nettorama hetzelfde besluit hebben genomen. 

Inmiddels hebben veertien supermarkten de stap om alleen nog maar kip met minimaal één ster Beter Leven te verkopen. “Samen geven zij jaarlijks meer dan 100 miljoen kippen een beter leven. En zorgen ze voor een sterrenregen in het supermarktschap!,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.  Alleen Spar, DekaMarkt, Hoogvliet en Boni hebben volgens Wakker Dier deze stap nog niet genomen.

Volgens Wakker Dier is het belangrijk dat ook alle regionale supermarktketens hun ondergrens voor kip naar één Beter Leven-ster brengen. "Een gedeelde dierenwelzijnstandaard voorkomt oneerlijke prijsconcurrentie en geeft vooruitstrevende supermarkten ruimte om na te denken over verdere verbeterstappen."

Kippen met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten, met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Dossiers
Lees ook
Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Slagerij ’t Stokpaardje onderscheidt zich met gevogelte

Een groot deel van het assortiment van slagerij ’t Stokpaardje in ’s-Hertogenbosch van Ted Steenbergen bestaat uit scharrelkip- en gevogelteproducten van Scheria. “In de verkoop naar de klant kun je een goed verhaal vertellen: het is vers, smaakvol en antibioticavrij vlees.”

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.