Speciaalzaken zien omzet kelderen

vlees

Nederlandse speciaalzaken in levensmiddelen hebben een matige maand april achter de rug. De omzet ging die maand met ruim 3 procent omlaag. Supermarkten boekten wel een kleine toename van de omzet, maar dat is vooral te danken aan prijsstijgingen.

Dat blijkt uit de detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In april werd in totaal 2,3 procent meer omgezet dan een jaar terug. Ook het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. In de non-foodsector realiseerden winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen was hoger. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in april 2018.

Minder verkochte producten bij supermarkten

Daarbij vergeleken vielen de omzetcijfers van foodverkopers tegen. Supermarkten kwamen gezamenlijk uit op een omzetplus van 1 procent, maar het verkoopvolume daalde wel. Dit betekent dat prijsstijgingen, onder meer door het hogere btw-tarief, verantwoordelijk zijn voor de toename van de omzet. Speciaalzaken verkochten ook een kleinere hoeveelheid producten, maar incasseerden dus ook een omzetdaling van 3 procent. De totale omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg in april met 0,2 procent. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in april ook minder omgezet.

Minder dan het eerste kwartaal

De cijfers voor supermarkten zijn een stuk minder gunstig dan over het eerste kwartaal, toen supermarkten nog een omzetstijging van 2,7 procent noteerden.

Lees ook
Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.