Speciaalzaken zien omzet kelderen

vlees

Nederlandse speciaalzaken in levensmiddelen hebben een matige maand april achter de rug. De omzet ging die maand met ruim 3 procent omlaag. Supermarkten boekten wel een kleine toename van de omzet, maar dat is vooral te danken aan prijsstijgingen.

Dat blijkt uit de detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In april werd in totaal 2,3 procent meer omgezet dan een jaar terug. Ook het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. In de non-foodsector realiseerden winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen was hoger. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in april 2018.

Minder verkochte producten bij supermarkten

Daarbij vergeleken vielen de omzetcijfers van foodverkopers tegen. Supermarkten kwamen gezamenlijk uit op een omzetplus van 1 procent, maar het verkoopvolume daalde wel. Dit betekent dat prijsstijgingen, onder meer door het hogere btw-tarief, verantwoordelijk zijn voor de toename van de omzet. Speciaalzaken verkochten ook een kleinere hoeveelheid producten, maar incasseerden dus ook een omzetdaling van 3 procent. De totale omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg in april met 0,2 procent. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in april ook minder omgezet.

Minder dan het eerste kwartaal

De cijfers voor supermarkten zijn een stuk minder gunstig dan over het eerste kwartaal, toen supermarkten nog een omzetstijging van 2,7 procent noteerden.

Lees ook
CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

Er is een lichte daling van het aantal varkens. Tegelijkertijd blijft het aantal runderen gelijk. Dat blijkt volgens het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) uit de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2021. Ook zijn er minder schapen en kippen.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.