Speciaalzaken boeken omzetplus in juni

15 augustus 2017

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juni een omzetstijging van 4,6 procent. De verkopen namen ruim 2 procent toe. De omzet van de supermarkten groeide met 5 procent. Verder was de omzet van speciaalzaken ruim 2 procent hoger in vergelijking met een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Nederlandse detailhandel als geheel heeft volgens de metingen van de instantie in juni 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De verkopen (volume) waren 3,7 procent hoger.

Supers groeien het hardst

Nederlandse supermarkten hebben de omzet in juni met 5 procent zien toenemen. Daarmee blijft de supermarktsector harder groeien dan de totale detailhandel.

Bouwmarkten kenden een erg sterke maand

De omzet van winkels in de non-foodsector groeide in juni met ruim 3 procent. De opbrengsten van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was ruim 9 procent hoger dan vorig jaar. Winkels in vrijetijdsartikelen zetten 3,6 procent meer om. Ook groeide de omzet van winkels in persoonlijke verzorging, winkels in kleding en winkels in schoenen en lederwaren.

Omzet elektronicawinkels blijft dalen

Winkels in consumentenelektronica zetten daarentegen ruim 4 procent minder om dan een jaar eerder. Sinds februari van dit jaar is de omzet van de elektronicawinkels onafgebroken lager dan een jaar eerder.

Multichannelbedrijven zagen online verkopen flink groeien

Online was er wederom sprake van flinke groei. De online omzet was in juni 19,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De pure webwinkels, winkels met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten bijna 16 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met ruim 24 procent.

Altijd op de hoogte blijven?