'Slimme' streepjescode herkent bedorven vlees

attachment-001_food-image-VLS11111I01

KINGSTON – Wetenschappers hebben een vleesverpakking uitgevonden waarvan de streepjescode onleesbaar wordt als het vlees niet goed meer is.

KINGSTON – Wetenschappers hebben een vleesverpakking uitgevonden waarvan de streepjescode onleesbaar wordt als het vlees niet goed meer is.

Onderzoekers van de universiteit van Rhode Island (URI) en het bedrijf SIRA Technologies ontwikkelden het systeem dat werkt met een speciale inktsoort, meldt het Agrarisch Dagblad vandaag. De inkt herkent de aanwezigheid van bepaalde stoffen in het vlees en kleurt rood als het product niet goed meer is. Hierdoor wordt de streepjescode niet meer gescand.

Onderzoeker Brett Lucht heeft hoge verwachtingen. ‘De verpakking voorkomt duizenden besmettingen.’ De streepjescode kost 4 cent extra. Lucht verwacht dat de universiteit er veel mee kan verdienen. ‘Als maar 10 procent van het vlees en de melk wereldwijd deze code heeft, brengt dat duizenden euro’s op.’

 

Lees ook
Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil stapsgewijs naar een afvalvrije beurs. Over drie jaar moet Empack 2024 een beurs zijn zonder restafval waar alleen grondstoffen voor hergebruik overblijven. Hiervoor lanceert Empack Nederland tijdens de komende beurseditie op 8 en 9 september 2021 het project ‘Empack Towards Zero Waste’.

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Besparing op de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal en streven naar volledige recyclebaarheid blijft een actueel thema tussen retailers en toeleveranciers. Vooral de reductie van plastic krijgt hierin veel aandacht.