‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

19 oktober 2022 Edwin Rensen

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Huub Rolf van Weidelco. 

Weidelco is een groothandel met een totaalassortiment voor de foodbranche, dat onder meer bestaat uit verpakkingen, specerijen, reinigingsmiddelen, kunstdarmen, netten en apparatuur. Dé trend in verpakkingen, voor zowel slagers als poeliers, is overduidelijk duurzaamheid. “Het thema speelt een enorme rol binnen onze maatschappij en een toenemende groep consumenten is er bij aankopen naar op zoek. Door hier als winkelier op in te spelen ontstaat er een extra aankoopargument voor de consument”, stelt directeur Huub Rolf.
Weidelco biedt een totaaloplossing waarmee ondernemers met duurzame verpakkingen kunnen werken, inclusief de apparatuur om begast te kunnen (voor)verpakken. Daarnaast zet het bedrijf in op hygiëne, voedselveiligheid, bemonstering en etikettering – bij voorverpakken essentiele thema’s.

Speciale gelegenheden

Weidelco lanceert verder een duurzaam machinaal verpakkingsconcept voor winkels en thuisbezorgers. Rolf: “Een slim en compact concept voor vlees, vleeswaren, vis, maaltijden en hapjes.” Ook voor speciale feestdagen, wanneer bijvoorbeeld de barbecue en mini-gourmet uit de kast worden gehaald, een prima oplossing, zegt Rolf: “De verpakkingen zijn over het algemeen gemaakt met 95% minder plastic en geschikt voor begassen, waardoor de producten langer houdbaar zijn. Weidelco levert naast de verpakkingen ook de praktische en compacte machine.”

Een nieuwe trend in verpakkingen is het voorverpakken. Steeds meer ambachtelijke winkels kiezen ervoor. Rolf: “Het biedt nogal wat voordelen. Ten eerste kun je als ondernemer werkzaamheden voorbereiden. Dat scheelt tijd en daarmee kosten. Ten tweede, door voorverpakte producten goed te presenteren, nemen consumenten het sneller mee. En er is minder tijd nodig om de klant te bedienen. De omzet bij winkels die voorverpakken ligt aantoonbaar hoger. Ten derde, als je begast voorverpakt, wordt de houdbaarheid van de producten aanzienlijk verlengd. Dat scheelt in derving en daarmee worden kosten gereduceerd. Slim verpakken wordt hierdoor een belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsvoering van veel slagers. Het zorgt voor een stijging van de omzet en een daling van de dervingskosten.”

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Steeds meer maatwerk in verpakkingen'. Volgende week volgt deel 2. De complete rondvraag is te lezen in Vleesmagazine 6. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?