Slagersvak in de lift: aantal slagerijstudenten SVO groeit

Geschoten door Wildschieters

Veel branches hebben het zwaar in coronatijd, maar er zijn ook sectoren die groeien. Voor het eerst in jaren is het aantal slagerijstudenten bij SVO vakopleiding food, opleider voor vakmensen in de foodsector, fors gestegen. De mbo 2-opleiding Productiemedewerker slagerij start met 35 procent meer studenten. Dat betekent dat slagerijen genoeg vertrouwen hebben om te investeren én dat er sinds lange tijd makkelijker nieuwe medewerkers te vinden zijn.

Vanaf dit schooljaar gaan fors meer studenten een mbo 2-opleiding Productiemedewerker slagerij volgen bij SVO. Tijdens deze deeltijdopleiding leren studenten de basis van het slagersvak. Ze gaan één dag in de week naar school en werken de rest van de week bij hun leerbedrijf. ‘Tegen alle trends en verwachtingen in, is het aantal studenten ten opzichte van vorig jaar gestegen met bijna 35 procent, van 160 naar 215’, zegt Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO. ‘De afgelopen jaren moesten we soms een locatie sluiten, omdat er niet voldoende studenten waren. Het tegenovergestelde is nu het geval. De stijging gaat ook niet ten koste van onze andere opleidingen. Het slagersvak zit echt in de lift.’

Investeren in werving slagerijmedewerkers

De stijging is te danken aan verschillende ontwikkelingen. De slagerijbranche had de afgelopen jaar veel moeite om vacatures in te vullen. SVO vakopleiding food investeerde samen met de branche en slagerijen stevig in het werven van nieuwe medewerkers. Er werd voorlichting gegeven op scholen en studiebeurzen en er kwam veel aandacht voor innovatie in de branche, zoals het ontwikkelen van plantaardige producten.

Invloed coronacrisis

De coronacrisis zorgde ervoor dat deze inspanningen nog sneller hun vruchten afwierpen. ‘Veel slagerijen die leveren aan consumenten hebben uitstekende maanden achter de rug’, zegt De Rijder. ‘Nederlanders waren veel meer thuis, steunden lokale ondernemers en besteedden veel aandacht aan eten. Slagers die zich onderscheidden van hun concurrenten, profiteerden daarvan. De coronacrisis zorgde er tegelijk voor dat veel jongeren hun baan kwijtraakten. Die ontwikkelingen kwamen bij elkaar: slagerijen kregen dankzij hun stijgende omzet meer ruimte om mensen aan te nemen en om te investeren in opleidingen. Bovendien waren er opeens mensen beschikbaar om de vacatures in de slagerij in te vullen. Dat geeft vertrouwen in de toekomst van het slagersvak.’

SVO vakopleiding food

SVO leidt vakmensen op voor slagerijen, visspeciaalzaken, groentespeciaalzaken, poelierbedrijven, supermarkten, industriële voedingsbedrijven en out of home-bedrijven, waaronder restaurants, fastfoodketens, cafetaria’s en andere foodservicebedrijven. SVO biedt mbo-opleidingen van entree-niveau tot en met niveau 4, voor functies van medewerker tot manager, en een breed aanbod van vak- en vaardigheidstrainingen. Naast de BBL-opleidingen biedt SVO op vijf locaties een voltijd mbo-opleiding aan: Generation Food, dé opleiding tot de foodprofessional van de toekomst. Goed opgeleide medewerkers bepalen het succes van een foodbedrijf, deze vakmensen maken uiteindelijk het verschil. En SVO helpt hen dat verschil te maken.

 
Dossiers
Lees ook
SVO studenten bezoeken biologische Angusfokkerij

SVO studenten bezoeken biologische Angusfokkerij

Studenten van de SVO vakopleiding food in Goes bezochten de Biologische Angusfokkerij Poelzicht in ’s Heer Abtskerke. Onder begeleiding van hun praktijk vakdocent Adriaan van Moort kregen ze op de boerderij tekst en uitleg van René de Wilde en zijn vrouw Christine.

SVO vakopleiding food gebruikt 3D lesmateriaal van Digital Chef

SVO vakopleiding food gebruikt 3D lesmateriaal van Digital Chef

Digital Chef ondersteunt SVO vakopleiding food met een grote collectie 3D foodproducten voor het vernieuwen van diverse lesmiddelen. Met de nieuwe 3D lesmaterialen kunnen studenten en docenten hun kennis nog beter ondersteunen en delen met interactieve beelden. Er is gestart met de categorie vlees- en visproducten.

Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.