Slagers voorkomen voedselverspilling
Slagerij Ooteman in Rotterdam redt slagersproducten van de prullenbak door ze aan te bieden op Too Good To Go.
Het voorkomen van voedselverspilling staat centraal tijdens de Verspillingsvrije week (11-17 september). Voor ambachtelijke slagers het moment om naar hun klanten te communiceren wat zij allemaal doen om voedselverspilling te voorkomen en hun klanten tips te geven om hetzelfde te doen.
“De slager is een ster in het tegengaan van voedselverspilling”, meldt Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). De brancheorganisatie is er trots op ambachtelijke slagers die op allerlei manieren voedselverspilling tegengaan en zo een bijdrage leveren aan een van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. “Slagers beschikken van oudsher en met huidige tools over veel kwaliteiten om dit maatschappelijke doel te behalen”, aldus KNS-voorzitter en slager Koos van Essen
Zeven manier
Als partner van de Verspillingsvrije Week zet KNS op een rijtje wat slagers allemaal doen om voedselverspilling te voorkomen. Ze delen zeven manieren waarop jij als slager bijdraagt (of kan bijdragen) aan minder verspilling.
1. Van kop tot kont
Als slager gebruik je het hele dier, ‘van kop tot kont’. Vertel dit aan je klanten. Laat weten welke delen gebruikt worden voor vlees en welke incourante delen je gebruikt bij het maken van worst en vleeswaren.
2. Product op maat
Je biedt klanten een product op maat, waardoor ze kunnen kopen wat ze nodig hebben. Zowel qua aantal als portiegrootte. Bijvoorbeeld drie in plaats van vier hamburger of van 80 gram in plaats van 120.
3. Advies over houdbaarheid
Adviseer je klanten over het bewaren van vlees. Hoe lang blijft een product goed, hoe moeten ze het bewaren in de koelkast en kan het worden ingevroren. Pas eventueel de verpakking aan op de bewaarwijze.
4. Kijk-ruik-proef-picto’s
Voor alle producten geldt een bewaartermijn. Een product dat langer houdbaar is, zoals droge worst, krijgt een datum ‘Ten minste Houdbaar Tot’ of afgekort ‘THT’. Dit hoeft echter niet te betekenen dat een product na die datum ook is bedorven. Gebruik het ‘Kijk, ruik, proef’-pictogram en leer je klanten om met eigen zintuigen te beoordelen of een product nog geschikt is voor consumptie. Het ‘Kijk, ruik, proef’-pictogram is ontwikkeld in een samenwerking van: het Ministerie van LNV, het Ministerie van VWS, Voedingscentrum, stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Too Good To Go.
5. Diepvriesstickers
De Verspillingsvrije Week zet dit jaar in op het gebruik van de vriezer om voeding op een voedselveilige manier te bewaren. Adviseer je klanten over het invriezen en ontdooien van vers vlees en vleeswaren. Geef je klanten speciale ‘diepvriesstickers’ met advies over hoe lang ze vlees kunnen invriezen.
6. Lokaal vlees
Het vleesvee van Nederlandse bodem heeft steeds vaker voeding gegeten uit reststromen van producten bedoeld voor menselijke consumptie. Zoals bierbostel, aardappelschillen en andere producten. Praat hierover met je klanten
7. Too Good To Go
Ruim 180 slagerijen doen actief mee aan Too Good To Go, de app die voedselverspilling tegengaat. De maaltijden die via deze app van de prullenbak gered zijn, hebben meer dan 130.000 kg CO₂ uitstoot vermeden.
Verspillingsvrije Week
Samen Tegen Voedselverspilling organiseert in 2023 de vijfde editie van de Verspillingsvrije Week (11 t/m 17 september). “Een week die je uitdaagt om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer eten en drinken we redden. Een simpele daad voor een beter klimaat. Zo maken we samen Nederland #verspillingsvrij”, aldus de organisatie.