Slagerij Van Guilik groots in het verzorgen van barbecues

2e pagina

Het verzorgen van barbecues op grote schaal is een aparte tak van sport geworden voor slager Jack van Guilik. Ooit begon hij met het verzorgen van barbecues vanuit zijn slagerij in de Boni supermarkt in Zwolle. Nu heeft hij een pand van 1800 vierkante meter in Hattemerbroek voor zijn cateringwerkzaamheden. Zijn geheim? Investeren, durven en luisteren naar de vraag van de klant.

De cateringwerkzaamheden van Jack van Guilik zijn uitgegroeid tot een ‘apart bedrijf’. Op grote schaal verzorgt hij barbecues en buffetten. Het begon allemaal tien jaar terug in zijn slagerij in de Boni in Zwolle. Van Guilik begon als één van de eersten met het all-in barbecueconcept. ‘Hij merkte dat klanten steeds meer ontzorgd wilden worden. Klanten willen de barbecue, het vlees en het drinken bij één bedrijf halen’, vertelt zoon Arnoud van Guilik. ‘Met de jaren kreeg hij ook de vraag of hij statafels, biertafels en banken kon leveren’. De ruimte bij de Boni werd te klein voor de opslag van alle spullen. ‘Hij heeft toen zelfs een tijdje de spullen bij ons thuis in de garage opgeslagen. Toen dat niet meer ging zijn we het pand in Hattemerbroek gaan bouwen.’

Partners

In 2012, bij de opening van het pand in Hattemerbroek, werd er nog een omzet van €120.000 gedraaid, drie jaar later is dat €1,15 miljoen. Door de grote groei van het bedrijf worden bepaalde werkzaamheden uitbesteed. Zo wordt de productie van de salades en het maken van de spiesjes uitbesteed. ‘Maar alles wordt wel volgens ons recept gemaakt. We hebben bijvoorbeeld zelf de marinade en het vlees geselecteerd voor de spiesjes’, legt Arnoud uit. ‘Als wij zelf alles zouden maken, dan mogen we er nog wel een pand bij laten bouwen’, lacht hij. ‘Daar komt bij dat als je een vast recept op grote schaal produceert, je altijd een constante kwaliteit hebt.’ ‘Het is belangrijk om goede professionele partners om je heen te verzamelen’, vertelt Jack.

Lees het complete artikel in Vleesmagazine nr. 3.

Lees ook
100.000 verkochte exemplaren van Smokey Goodness van Jord Althuizen

100.000 verkochte exemplaren van Smokey Goodness van Jord Althuizen

Er zijn 100.000 exemplaren verkocht van Smokey Goodness – het ultieme BBQ boek, het eerste boek van Jord Althuizen. Reden voor zijn uitgever Kosmos om hem in het zonnetje te zetten en een award te geven.

Barbecuetrends van 2021 volgens Deliveroo

Barbecuetrends van 2021 volgens Deliveroo

De barbecue blijft populair in Nederland. Reden voor Deliveroo om uit te zoeken wat de trends voor 2021 zijn. Volgens onderzoek van de maaltijdbezorger willen mensen meer experimenteren en nemen geen genoegen met alleen een speklap of kipsaté op de grill. Ook vroeg Deliveroo haar restaurantpartners naar de beste barbecue-hacks en -trends.

‘Supermarkten hebben ons hard nodig’

‘Supermarkten hebben ons hard nodig’

Barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Berry van Kruistum van Uw Slager ’t Pleintje.