Slagerij Jilles Kramer in Broek op Langedijk grondig verbouwd

Slager

Het slagersvak is Jilles Kramer met de paplepel ingegoten. ‘Mijn vader had een slagerij in Heiloo. Na de Slagersvakschool ben ik eerst bij Slagerij van Dam in Alkmaar aan het werk geweest en daarna bij mijn vader in het bedrijf gekomen. Vervolgens startte ik in Heemskerk aan de Europassage mijn eigen slagerij en een aantal jaar later kregen we de mogelijkheid om ons huidige bedrijf in Broek op Langedijk over te nemen. Inmiddels zijn we weer tientallen jaren verder. Vader Kramer is helaas overleden, de slagerij in Heemskerk is van de baan en nu richten wij ons puur op onze winkel in Broek op Langedijk.’

Kramer is zeer tevreden met de ligging van de winkel middenin het winkelcentrum. ‘Voor een klein dorp als Broek op Langedijk hebben we best een groot winkelcentrum met zo’n veertig winkels. Het winkelcentrum is goed gevuld en onlangs enorm opgeknapt. We zitten in een groot verzorgingsgebied en hebben veel vaste klanten.’

Ingrijpende verbouwing

Met zestig vierkante meter vonden de ondernemers hun winkel aan de kleine kant. ‘Een uitbreiding zou geen overbodige luxe zijn. We kregen de mogelijkheid om de ingang van het winkelcentrum erbij te nemen. Daarmee is de winkel met dertig vierkante meter uitgebreid. Al komen we eigenlijk nog steeds ruimte tekort’, zegt de ondernemer lachend. De verbouwing was behoorlijk ingrijpend. ‘We gingen zaterdagavond om 17.00 uur dicht en om 22.00 uur zat de hele slagerij in de container. Er stond niets meer overeind. Tijdens de verbouwing is de winkel 2,5 week dicht geweest en net voor de Pasen zijn we opengegaan.’

‘We hebben echt een totaal ander bedrijf gekregen’, blikt Kramer terug. ‘Alles is open. Onze worstmakerij ligt achterin de winkel en we werken volledig in het zicht van de klant. Onze koelcel hebben we in het midden geplaatst en daaromheen zijn we aan het werk.’

Koelmeubel

Het slagersechtpaar heeft bewust voor een samenwerking met KMI Apeldoorn gekozen, omdat ze erg onder de indruk waren van hun koelmeubelen. ‘We hebben gekozen voor een hangend vleeswarenmeubel en een toonbank met volglasopbouw. Een prachtige toonbank die we bij het schoonmaken gemakkelijk kunnen openklappen en die een heel mooie uitstraling heeft.’

De presentatieruimte is aanzienlijk groter geworden. ‘Voorheen verkochten we broodjes vanuit een worstkar naast de winkel en hadden we een warmhoudkast voor de kip naast de toonbank staan. Nu kunnen we alles in de rechte toonbank leggen. Dat maakt de winkel veel strakker. Het is nu één rechte lijn geworden. We hebben het front van de winkel vergroot en het meubel komt er mooi in uit. Mensen die langs lopen, kijken recht de toonbank in. We hebben nu veel meer een zichtlocatie gekregen. Daar zijn we heel blij mee, want we willen laagdrempeligheid uitstralen.’

De ondernemers hebben bewust voor een zwarte kleur voor de winkel gekozen, zodat het vlees kleur geeft aan de winkel. ‘Ook proberen we de winkel rustig te houden. Voorheen hadden we posters met aanbiedingen in de winkel hangen, maar dat doen we niet meer. We hebben nu één bordje met aanbiedingen op de toonbank staan en dat is het.’

Eigen stijl

Een jaar geleden zijn Jilles en Martine gestopt als lid van de Keurslagers-vereniging. ‘Met Krystel Sprietsma van the Foodstory hebben we ons nieuwe logo en nieuwe verpakkingen, website, nieuwe cadeaubonnen en spaarsysteem ontworpen. Al met al was dit een flink proces, maar we krijgen er veel voor terug. Klanten waarderen onze eigen stijl, zo is gebleken. We hebben echt een extreme plus gedraaid sinds we ons eigen naam voeren. Zelf staan we ook enthousiaster in ons eigen bedrijf, mede door de samenwerking met Krystel, die ons ook tips geeft om de winkel nog meer ‘eigen’ te maken met diverse sfeerelementen. We voegen nu echt passie toe aan ons bedrijf. Dat stralen we uit en dat waardeert de klant!’

Martine verzorgt nu de reclames en ook dat bevalt hen goed. ‘Aanbiedingen zijn nu interessanter voor onze klanten en dáár gaat het om. We maken de aanbiedingen kenbaar op Facebook en onze website.’

Door de stijgende klantenkring is het personeelsbestand uitgebreid met twee invalslagers, drie parttime verkoopsters en twee schoonmakers. Kramer besluit: ‘Sinds de verbouwing kunnen we veel efficiënter werken. We doen de rolluiken open en kunnen direct gas geven. Onze klanten kunnen voor een praatje met de slager gemakkelijk naar het slagersblok lopen. We zijn dik tevreden met de vernieuwde winkel.’

Zichtlocatie

Volgens Peter Pels, verkoopadviseur van KMI Apeldoorn, heeft Slagerij Jilles Kramer een prachtige zichtlocatie. ‘Als mensen hun auto op het parkeerdek hebben neergezet en de roltrap nemen om bij de winkels te komen, dan kijken ze recht het vleeswarenmeubel in. Dat blijkt uitstekend te werken’, vertelt hij enthousiast. ‘De vergroting van de winkel geeft extra presentatiemogelijkheden. Het winkelend publiek wordt nu extra getriggerd om belegde broodjes en gebraden kip te kopen.’

Ook het vleeswarenmeubel zorgt voor een opvallende presentatie, vervolgt Pels. Datzelfde geldt voor de toonbank met volglasopbouw. ‘Jilles Kramer is een van de eerste slagers in Nederland die voor deze volglasopbouw heeft gekozen. De toonbank zorgt er niet alleen voor dat de producten prachtig worden gepresenteerd, maar ook dat ze perfect worden gekoeld. Door het aaneengesloten glas bevat de nieuwe toonbank weinig naden en kieren, waardoor er amper kou verloren gaat.’

Warme en koude werkruimte

Een ander sterk punt van de verbouwde winkel vindt Pels de nieuwe routing. ‘Jilles heeft enorm goed over de routing en inrichting van de winkel nagedacht, waardoor het mogelijk is in een bescheiden ruimte ook een worstmakerij te hebben. Dat dit in het zicht van de klant is, is natuurlijk prachtig voor de beleving. Slagerij Kramer heeft een aparte ruimte voor de warme producten en een aparte werkplaats voor de koude producten. In het koude gedeelte is een werkbank van 2,5 bij 1 meter geplaatst, waar met vier man omheen gewerkt kan worden.’ Om een uitstekende koeling te garanderen, heeft KMI Apeldoorn een centrale koelinstallatie aangelegd, die zeer energiezuinig is. ‘Het is een betrouwbare installatie met veel capaciteit, die in vrijwel iedere winkel uitstekend te gebruiken is.’

  • Vlees ‘knalt eruit’
  • Het is volgens Pels een bijzondere en zeer ambachtelijke winkel geworden. ‘Er is voor zwarte tegels gekozen, terwijl de toonbank is uitgevoerd in warme natuurtinten met een neus van antracietgrijs. Ook de werkbladen zijn in die kleur uitgevoerd. Deze kleurstelling zorgt ervoor dat het vlees er echt uit knalt. Bovendien zijn de gekozen kleuren tijdloos, waardoor de winkel over tien jaar nog steeds mooi en actueel is. Dat sluit exact aan bij onze doelstelling. Bovendien moet de slagerij niet te luxe, maar ook niet te sober zijn.’
  • Ook de wens om een unieke winkel te creëren, past goed bij de doelstellingen van KMI Apeldoorn. ‘We proberen altijd om voor iedere klant een unieke winkel te maken, waarin de ondernemer zich helemaal thuis voelt. Ook Krystel van de Foodstory is op bezoek geweest bij ons in Apeldoorn. Zij ontwierp voor Jilles en Martine onder meer hun logo en we hebben haar laten zien hoe de toekomstige inrichting eruit komt te zien.’
  • Het meest opvallende vindt Pels het succes van het bedrijf. ‘De slagerij heeft precies dié ambachtelijke uitstraling gekregen, die Jilles en Martine Kramer voor ogen hadden. Ik vind het bijzonder dat ze met een uitbreiding van dertig vierkante meter zo’n grote omzetstijging weten te realiseren. Dat maakt het project voor zowel Slagerij Jilles Kramer als voor ons zeer geslaagd.’
Lees ook
Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Bennebroek heeft sinds jaren weer een slagerij. Brian de Beer opende in maart Keurslagerij BeerZ. Een voormalige boekwinkel werd omgebouwd tot een gloednieuwe slagerij. Als nieuwbakken ondernemer kon hij bij de keuze voor machines het advies van Delmo goed gebruiken. “Ik ben heel tevreden over Delmo: niet alleen wat betreft het advies, maar ook de service...

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

De ondernemers families Bressers en van Hoof geloven heilig in de kracht van een vershof. Alle versproducten onder één dak, dat biedt volop gemak voor de klant. Daarom zijn ze er één gestart in Middelbeers – Vershof de Beerzen.

Marel breidt locatie Boxmeer verder uit

Marel breidt locatie Boxmeer verder uit

In februari 2022 start Marel met de verbouwing van de locatie in Boxmeer. Vanwege de groei van deze locatie heeft Marel gekozen voor uitbreiding zodat het bedrijf een toekomstbestendige werkomgeving kan creëren voor alle medewerkers.