Slager houdt stand tegen supermarkt

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

Volgens Ruud Bakker, directeur van de Vereniging van Keurslagers, ligt dit aan de kennis, service inclusief advies, bediening, vakdiploma's en een sterke organisatie. Inclusief tv-reclame. 'Dat zijn gewoon heel belangrijke argumenten voor de consument. Op dit moment is de omzetindex van de Keurslagers 103,5.'
Cees Goettsh van het Worstemakers Gilde zegt dat de slager waakt over de kwaliteit. 'Dat begint al bij de inkoop. De slager koopt alleen in voor zijn winkel en kan daarbij zeer selectief te werk gaan. Een supermarkt moet misschien wel voor 30.000 kilo tegelijk inkopen en zal mede daardoor zijn criteria minder hoog kunnen stellen. Daarbij is het bereidingsadvies in de supermarkt altijd standaard. Maar ja, de ene karbonade is dikker dan de ander. En door de toch wat gebrekkige kennis van de consument komt er dan uiteindelijk geen smakelijk product op het bord.'

Lees ook
'Slagers zien steeds meer klanten in de winkel en in de webshop'

'Slagers zien steeds meer klanten in de winkel en in de webshop'

Slagers profiteren van de sluiting van de horeca. De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt een omzetstijging. 'Gemiddeld krijgen de winkels tussen de 20 en 30 procent meer binnen.''Er komen meer klanten in de winkels, maar ook online stijgen de verkopen. Niet normaal. Er zijn zelfs slagers die online zijn gestopt, omdat ze het niet konden...

GfK: Poiesz sterkste supermarkt in vlees

GfK: Poiesz sterkste supermarkt in vlees

Poiesz is de derde nummer 1 in vlees in drie jaar tijd. Dat is de uitkomst van het GfK Versrapport. De lijstaanvoerder van vorig jaar, Nettorama, daalt naar de 5e plaats. Ook Albert Heijn zakt in waardering en blijft nog maar net in de top-10 van de ranglijst.Dat  maakt zusterblad Distrifood bekend bij publicatie van het GfK Versrapport 2020. Nettorama...

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

In opdracht van het winkelvastgoedbedrijf Wereldhave heeft Shopforce ‘Connect’ geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten van het winkelcentrum hun lokale boodschappen gemakkelijk vooraf bestellen op één online platform en ervoor kiezen om deze ofwel op een geschikt tijdstip af te halen of om de bestelling op een duurzame manier thuis te laten bezorgen.Wereldhave...