Slager houdt stand tegen supermarkt

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

Volgens Ruud Bakker, directeur van de Vereniging van Keurslagers, ligt dit aan de kennis, service inclusief advies, bediening, vakdiploma's en een sterke organisatie. Inclusief tv-reclame. 'Dat zijn gewoon heel belangrijke argumenten voor de consument. Op dit moment is de omzetindex van de Keurslagers 103,5.'
Cees Goettsh van het Worstemakers Gilde zegt dat de slager waakt over de kwaliteit. 'Dat begint al bij de inkoop. De slager koopt alleen in voor zijn winkel en kan daarbij zeer selectief te werk gaan. Een supermarkt moet misschien wel voor 30.000 kilo tegelijk inkopen en zal mede daardoor zijn criteria minder hoog kunnen stellen. Daarbij is het bereidingsadvies in de supermarkt altijd standaard. Maar ja, de ene karbonade is dikker dan de ander. En door de toch wat gebrekkige kennis van de consument komt er dan uiteindelijk geen smakelijk product op het bord.'

Lees ook
Vereniging van Keurslagers: ‘Méér dan bewust van dierenwelzijn’

Vereniging van Keurslagers: ‘Méér dan bewust van dierenwelzijn’

De Vereniging van Keurslagers neemt afstand van de titel Liegebeest 2021, welke haar is toegekend door Wakker Dier. De stichting riep de Keurslager uit tot het grootste Liegebeest van 2021, omdat het op zijn website claims over dierenwelzijn maakt, die volgens Wakker Dier niet waar zijn. Kenny Oostrik van Wakker Dier: “Elke Keurslager bepaalt...

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.