Sector niet blij met anti-kipcampagne Wakker Dier

attachment-001_food-image-VLS5377I01

ZOETERMEER – De Productschappen Vee, Vlees en Eieren zijn “niet blij” met de nieuwe campagne van Wakker Dier. Die is maandag begonnen met een anti-kipcampagne onder de noemer 'Kip! Het meest mishandelde stukje vlees'.

ZOETERMEER – De Productschappen Vee, Vlees en Eieren zijn “niet blij” met de nieuwe campagne van Wakker Dier. Die is maandag begonnen met een anti-kipcampagne onder de noemer ‘Kip! Het meest mishandelde stukje vlees’.

In de radiospotjes zegt Wakker Dier dat een kip in de oven meer ruimte heeft dan zij tijdens haar leven ooit heeft gehad.

De PVE hebben de organisatie dinsdag per brief gevraagd de campagne te stoppen. Wakker Dier gebruikt dezelfde slogan en melodie, als in de spotjes die de vleessector al sinds 1979 uitzendt. 'En hiermee informeren ze mensen ook nog eens foutief', aldus de PVE.

Klacht

Naast de radiocampagne, dient Wakker Dier ook een klacht in bij de Europese Commissie en de Dienst Regelingen van het landbouwministerie.

De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de drie miljoen euro Europese subsidie die de vleessector kreeg voor voorlichting over het dierenwelzijn van kippen, wordt misbruikt.

‘Volgens de subsidieregels moet de kipcampagne informatie verstrekken over huisvesting en welzijn, maar er wordt met vrijwel geen woord gerept over de grote welzijnproblemen in de kipindustrie', aldus Wakker Dier.’


Kiplekker

Woordvoerster Pascalle de Ruijter van de PVE bestrijdt dit. ‘We zenden inderdaad spotjes uit over kiprecepten, maar achter deze campagne zit ook de campagne ‘Kip. Kiplekker’. Op de website kipkiplekker.nl wordt uitleg gegeven over de pluimveehouderij. Een televisiespot is te kort om in te gaan op zaken als dierenwelzijn.’


Daarnaast verplicht de vleessector de consument niet om kip uit de bio-industrie te eten, zegt De Ruijter. ‘Mensen hebben ook de keuze om biologische kip te kopen, maar dat gebeurt vaak niet. Consumenten kiezen vaker voor de goedkope kip.’


Rechtszaak

De productschappen overwegen nog om een rechtszaak aan te spannen tegen Wakker Dier. ‘Zo'n rechtszaak levert weer veel publiciteit op en dat heeft Wakker Dier natuurlijk graag.’

Lees ook:

SP hekelt EU-subsidie kipreclame (25 april 2008)

2,9 miljoen voor promotie kip (13 juli 2007)

Europa steunt kippensector (25 april 2006)

Wakker dier voert kipcampagne op (23 januari 2006)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over kippenvlees

Lees ook
Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees in assortiment Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon.