Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe tempeh mince

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.

Tijdens de productie van andere tempeh producten uit het assortiment van Schouten, komen er reststromen vrij. “Omdat wij voedselverspilling zoveel mogelijk willen tegengaan en het restproduct volledig veilig en bruikbaar is, zetten we dit, na een kleine bewerking, als Tempeh Gehakt in de markt’’, vertelt R&D directeur Niek-Jan Schouten. Gehakt is binnen de plant-based markt één van de belangrijkste productgroepen.

Er komen twee varianten op de markt. Een gekruide variant en een niet-gekruide variant. De laatste variant is bedoeld voor consumenten of productontwikkelaars die zelf een smaak willen toevoegen aan het product.  

Gefermenteerde sojabonen

De basis van het gehak is tempeh, een plantaardige eiwitbron op basis van soja. Het wordt verkregen door de fermentatie van sojabonen. Tempeh neemt andere smaken goed op en is daaom volgens Schouten zeer geschikt als ingrediënt voor vele verschillende gerechten. Tempeh is volledig plantaardig, bevat zo’n 22 gram eiwit per 100 gram en is rijk aan vitamine B, ijzer, mineralen en vezels.

Schouten Europe

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Lees ook
‘Plantaardig als nieuwe normaal moet in regeerakkoord’

‘Plantaardig als nieuwe normaal moet in regeerakkoord’

Als het aan de Transitiecoalitie Voedsel ligt, krijgt informateur Mariëtte Hamer er een opdracht bij. Zij ontving vandaag een open brief met een oproep om "plantaardig het nieuwe normaal te maken", door onder meer een milieuheffing op vlees op te nemen in een nieuw regeerakkoord.

Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Fastfood keten Burger King introduceert twee nieuwe plantaardige producten: een vegan Long Chicken en Nuggets.

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.