Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe tempeh mince

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.

Tijdens de productie van andere tempeh producten uit het assortiment van Schouten, komen er reststromen vrij. “Omdat wij voedselverspilling zoveel mogelijk willen tegengaan en het restproduct volledig veilig en bruikbaar is, zetten we dit, na een kleine bewerking, als Tempeh Gehakt in de markt’’, vertelt R&D directeur Niek-Jan Schouten. Gehakt is binnen de plant-based markt één van de belangrijkste productgroepen.

Er komen twee varianten op de markt. Een gekruide variant en een niet-gekruide variant. De laatste variant is bedoeld voor consumenten of productontwikkelaars die zelf een smaak willen toevoegen aan het product.  

Gefermenteerde sojabonen

De basis van het gehak is tempeh, een plantaardige eiwitbron op basis van soja. Het wordt verkregen door de fermentatie van sojabonen. Tempeh neemt andere smaken goed op en is daaom volgens Schouten zeer geschikt als ingrediënt voor vele verschillende gerechten. Tempeh is volledig plantaardig, bevat zo’n 22 gram eiwit per 100 gram en is rijk aan vitamine B, ijzer, mineralen en vezels.

Schouten Europe

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Lees ook
The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

De Dutch Weed Burger verbindt zich aan het Livekindly Collective, een collectief van plantaardige voedingsbedrijven. The Dutch weedburger, dat zeewier als hoofdingrediënt gebruikt, is het vijfde merk dat zich aansluit bij het collectief. Eerder namen The Fry Family Food Co., LikeMeat, Oumph! en No Meat dezelfde stap.

Samenwerking Unilever en Enough

Samenwerking Unilever en Enough

Unilever en De Vegetarische Slager gaan samenwerken met foodtechbedrijf ENOUGH (voormalig 3F BIO). Gezamelijk willen de bedrijven nieuwe plantaardige vleesproducten ontwikkelen en produceren.

Van Loon Group start nieuw bedrijf voor vleesvervangers

Van Loon Group start nieuw bedrijf voor vleesvervangers

Van Loon Group start met een nieuw bedrijf, gericht op de productie van vleesvervangers. Onder de naam No Meat Today Company opent in Almere een nieuwe fabriek. Hier wordt een breed scala vleesvervangers ontwikkeld en geproduceerd, waaronder FiberFort en het bestaande merk The Blue Butcher.