Schouten Europe lanceert plantaardig alternatief voor kip en rund

Schouten Beefless pieces (2) (002)

Schouten Europe B.V. brengt plantaardige kip- en rundstukjes op de markt. Hiermee wil het Nederlandse familiebedrijf bijdragen aan de wereldwijde eiwittransitie.

De plantaardige kip- en rundstukjes van Schouten bevatten respectievelijk 18,3 en 22,7 gram eiwit per 100 gram en zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten. De kipstukjes bevatten geen soja. De producten bevatten weinig verzadigd vet en zout en zijn gemakkelijk te verwerken in gerechten. Schouten stelt de producten de komende maanden wereldwijd voor aan geïnteresseerde partijen binnen de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.

Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormen de productsegmenten kipvervangers en rundvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroepen binnen de markt voor vleesvervangers. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim 13 miljard USD vertegenwoordigt en het vervangen van rund ruim 6 miljard USD.

R&D directeur Niek-Jan Schouten: “We zijn er trots op dat we deze producten kunnen toevoegen aan ons assortiment en weten zeker dat we met deze producten wereldwijd bij kunnen dragen aan de verschuiving naar een plantaardiger voedingspatroon’’.

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het  bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Lees ook
Nieuwe zaak met nieuwe apparatuur voor Poelier Verhoef

Nieuwe zaak met nieuwe apparatuur voor Poelier Verhoef

Poelier Verhoef is in Tiel inmiddels een begrip. Dit voorjaar stak de eigenaar, slager Anton de Heus, de Waal over. Hij opende een tweede zaak in Beneden-Leeuwen. De gloednieuwe vitrine is de grote blikvanger. “Vanzelfsprekend”, aldus de slager. “De vitrine is core business.”

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Eind 2023 heeft alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal één ster Beter Leven. “Een wereldwijde primeur. We zijn trots op de Nederlandse supermarkten en de kipsector dat zij kiezen voor een diervriendelijkere houderij,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.