RnA en Stork winnen World Poultry Awards

RNAUTRECHT - De Nederlandse bedrijven RnA (zie foto) en Stork Food Systems hebben gisteren op de VIV-beurs in Utrecht de World Poultry Gold Award in ontvangst genomen.

Het piepjonge RnA kreeg de Award voor het ontwikkelen van een zeer snelle detectiemethode voor salmonella. 'Normaliter duurt het ruim een dag voordat is vastgesteld of salmonella aanwezig is. Met de nieuwe methode duurt dit slechts een paar uur en kan ook tegelijkertijd worden bepaald om welk type het gaat', zegt hoofdredacteur Wiebe van de Sluis van World Poultry (WP), een zusterblad van Meat&Meal en EVMI. Met de methode van RnA kunnen simultaan vijf salmonella-typen (B, C1, C2, D en E) worden gedetecteerd.

Stork Food Systems kreeg de Award voor het optimaliseren van het portionneringssysteem ACM-NT, waarvan de productie is opgeschroefd van 4.000 naar 6.500 stuks per uur. 'Niet alleen is de machine sneller, maar ook nauwkeuriger', zegt Van der Sluis. 'Door verregaande automatisering is er vrijwel geen gewichtsfluctuatie in de afzonderlijke delen, en laat dat net nu een zorg van de industrie zijn. Deze wil zoveel mogelijk uniformiteit.'

RnA en Stork waren twee van de in totaal zes bedrijven die de Gold Award wonnen. Er lagen ook nog twaalf Silver Awards klaar.

Lees ook
‘Techniek moet ons ambacht ondersteunen’

‘Techniek moet ons ambacht ondersteunen’

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Thomas de With en De With Maaltijden.

‘Machinale verwerking gaat sneller en is uiterst hygiënisch’

‘Machinale verwerking gaat sneller en is uiterst hygiënisch’

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Hein Pije van Marel.

Verbufa breidt verkoopteam Nederland uit

Verbufa breidt verkoopteam Nederland uit

Maartje Keller is in februari in dienst getreden bij Verbufa. Zij vervult binnen de organisatie de rol van accountmanager.Keller heeft meer dan dertig jaar ervaring in de vlees- en voedingsmiddelenbranche en is sterk in het ontwikkelen van creatieve concepten voor de eindgebruiker en denkt mee in oplossingen bij productieprocessen. Eerder werkte zij...