Recordaantal exposanten op IFFA 2016

2 mei 2016

De duidelijke focus op vlees maakt de IFFA volgens Antje Schwickart van Messe Frankfurt Exhibition zo uniek. Dit jaar trekt de vakbeurs, die van 7 tot en met 12 mei in Frankfurt am Main gehouden wordt, een recordaantal van duizend exposanten uit zo’n vijftig landen. Met 53 aangemelde bedrijven levert Nederland daarvan de grootste exposantengroep.

‘Alles draait bij de IFFA om vlees, zegt Schwickart. Innovatieve en creatieve technologieën en oplossingen op het gebied van alle stappen in het vleesbewerkingsproces staan tijdens de beurs centraal: van slachten tot verwerking, van verpakken tot verkoop. Dat maakt het evenement een must voor vleesverwerkers en verkopers, die een grote groep vormen binnen de bezoekers.’ Op de laatste IFFA, die in 2013 plaatsvond, kwamen 60.000 bezoekers af uit meer dan 140 landen. Daarvan kwamen zo’n 1.700 bezoekers uit Nederland.

Dit jaar bereikt de IFFA met duizend geregistreerde exposanten een nieuw record. Dit betekent dat er in vergelijking met de vorige beurs zo’n 4 procent meer bedrijven deelnemen. ‘De groei komt vooral uit landen als België, Spanje, Polen, Turkije en China’, legt Schwickart uit. ‘De fabrikanten komen uit ongeveer vijftig verschillende landen. Dit jaar zijn de meeste exposanten, 53 in totaal, uit Nederland afkomstig.’

Trends en ontwikkelingen

Tijdens de beurs wordt aandacht besteed aan diverse trends en ontwikkelingen. Zo is er volgens Schwickart extra aandacht voor de kwaliteit van vleesverwerking en het verpakken van vleesproducten. ‘Denk daarbij aan de toenemende eisen op het gebied van productveiligheid en kwaliteit en traceerbaarheid van producten voor de opkomende markten in Azië, Zuid-Amerika en Oost-Europa.’

In de Westerse geïndustrialiseerde landen ligt de nadruk op de verbetering van de productiviteit door energiebesparing, een hoge output, het vereenvoudigen van de schoonmaakprocessen in de vleesverwerking, toenemende automatisering en duurzaamheid in het algemeen, aldus Schwickart, die tevens nieuwe consumentenontwikkelingen signaleert. ‘Trefwoorden zijn tegenwoordig gemak, “snacks to go” en vleesvervangende producten. Bovendien speelt het regionale karakter bij aankoopbeslissingen een steeds belangrijkere rol.’

Kaderprogramma’s

Naast de innovaties van de exposerende bedrijven maken de verschillende kaderprogramma’s het aanbod op de beurs compleet. ‘De kaderprogramma’s haken in op heersende trends in de sector’, legt de woordvoerster uit. ‘Ze bieden belangstellenden de mogelijkheid zich te laten informeren, zaken te bespreken en nieuwe contacten op te doen. Naast de bekende vakwedstrijden is er bijvoorbeeld een nieuw IFFA-forum, dat vijf dagen lang lezingen combineert met concrete praktijkvoorbeelden van exposanten. Iedere dag staat daarbij een bepaalde industriële trend centraal. Ook de ‘IFFA Talk’, een paneldiscussie met prominente gasten op de eerste avond van de beurs, is nieuw.

Schwickart besluit: ‘Elke drie jaar vormt de IFFA dé ontmoetingsplek van de internationale vleesindustrie. Alleen hier tonen alle belangrijke marktspelers hun innovaties, en beleven vele noviteiten hun première voor een wereldwijd publiek. Er is een hoge mate van exclusiviteit. Nergens anders vind je bedrijven van deze omvang, alle marktleiders onder één dak en nergens anders bestaat er een totaalaanbod voor grote en kleine ondernemers in de vleesindustrie. Iedereen vindt hier noviteiten, tips en informatie. De IFFA geeft met haar uitgebreide aanbod een impuls aan de hele vleeswereld. De vleesindustrie groeit, de IFFA groeit, en iedereen die wil weten hoe de toekomst van de branche eruit gaat zien, moet er gewoon bij zijn!’

Gratis kaarten

Lees in een eerder bericht van Vleesmagazine hoe u gratis kaarten kunt bestellen.

De redactie van Vleesmagazine is zaterdag 7 en zondag 8 mei ook aanwezig in Frankfurt om verslag te doen vanaf de beurs. Houd de website, Facebook en Twitter in de gaten voor het laatste nieuws.

Altijd op de hoogte blijven?