Reclamecommissie: AH-reclame kip is misleidend

Graffiti-actie tegen de AH kip

Albert Heijn past de verpakking van zijn reguliere kip aan na een klacht van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC oordeelt dat AH zijn klanten misleidt met de claim ‘Een vitaler ras met meer ruimte’.

De RCC oordeelt na de klacht van Wakker Dier dat Albert Heijn zijn klanten misleidt met de claim ‘Een vitaler ras met meer ruimte’, die de marktleider op verpakkingen met zijn basiskip zet. Volgens de RCC is het onduidelijk dat de claim een vergelijking is met de al langer afgeschafte plofkip. Die onduidelijkheid kan de consument aanzetten tot een aankoop die hij bij betere informatie misschien niet had gedaan en wordt zodoende als misleidend gezien.

Ander ras kip

Begin 2016 is Albert Heijn voor de basiskip overgestapt op een ander kippenras. ‘Dit ras groeit langzamer en is sterker en vitaler. Samen met onze pluimveehouders werken we aan de leefomstandigheden van de kippen. Daarbij gaan we verder dan wet- en regelgeving en zoeken we de juiste balans tussen diervriendelijkheid en milieueffecten', aldus AH tegenover het ANP.

AH past verpakking aan

AH zegt in een reactie dat de verpakkingen worden aangepast, meldt het AD. Woordvoerder Pauline van den Brandhof stelt dat AH dat sowieso van plan was en dat in april de verpakkingen worden aanpast.

‘Wij zijn daar al geruime tijd mee bezig zodat we vanaf medio april een nieuwe richting in te slaan met de communicatie rondom de AH kip. Iedereen snapt dat dat niet van vandaag op morgen is geregeld’, zegt ze in het AD. Van den Brandhof zegt daar ook dat de kip dit jaar van Nederlandse boerderijen komt en dat het steeds vaker bedrijven betreft die geen antibiotica gebruiken.

Volgens Wakker  Dier gaat AH als marktleider niet ver genoeg. Er zijn volgens de actiegroep geen supermarkten die de kip minder ruimte geven, maar wel zes supers die juist meer ruimte bieden aan de kippen, waaronder Aldi, Lidl en Jumbo.

Volgens de RCC is het inderdaad ‘aannemelijk’ dat basiskippen van andere supers meer ruimte hebben gehad dan hun lotgenoten bij Albert Heijn,  zoals Wakker Dier in de klacht betoogde.

Protestacties

Wakker Dier hield vorig jaar verschillende protestacties rondom de kip van AH.

Lees ook
Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Sligro kiest als eerste groothandel voor Beter Leven kip. Vanaf 2023 ligt er alleen nog maar kip met minimaal één Beter Leven-ster is de schappen. Dat meldt Wakker Dier met een persbericht.

Eindelijk weer samen eten

Eindelijk weer samen eten

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. Deze slagers, poeliers en bedrijven in wild en gevogelte zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit en duurzaamheid.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.