ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

JBS vleesvervanger_PB ProVEG

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS.

In 2020 werd er nog een stijgende lijn gezien in de verkoop van vleesvervangers, maar daar is anno 2022 weinig meer van over, meldt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld. Dat terwijl de prijzen van vlees en vleesvervangers nu juist dichter bij elkaar liggen. Het prijsverschil tussen vleesvervangers en vers vlees is in een jaar tijd met 10% gedaald, maar de verkoop van vleesvervangers zit momenteel 5% in de min.

Landbouworganisatie LTO denkt dat mensen door dalende koopkracht in de supermarkt vaker kiezen voor de goedkoopste in plaats van de duurzame optie. Kees van den Heuvel van Schouten Europe,producent van huismerk-vleesvervangers, noemt de onzekerheid van consumenten over de toekomst een mogelijke oorzaak is. Schouten Europe ziet dat consumenten steeds vaker teruggrijpen naar traditionele recepten met vlees.  

Pablo Moleman, manager food industry bij ProVeg Nederland, reageert op het bericht van NOS: "Het is wel cru. Juist nu een flink aantal vleesvervangers met de inflatie voor het eerst goedkoper is geworden dan dierlijk vlees, zou je hopen dat plantaardig vlees nu zijn finest hour beleeft. Maar vleesvervangers zijn alleen goedkoper geworden in relatieve zin: het vlees is sterk in prijs gestegen, terwijl vleesvervangers niet duurder maar ook niet goedkoper zijn geworden. Dus wanneer de algehele koopkracht van mensen afneemt dan valt ook wel te begrijpen dat mensen die vóór de inflatie geen vleesvervangers kochten dat niet nu opeens wel gaan doen."

Volgens Moleman hoeft dit overigens niet te betekenen dat mensen in de plaats van vleesvervangers weer meer dierlijk vlees zijn gaan eten. “Daar duiden de cijfers in elk geval niet op. Vlees wordt juist nog harder geraakt door de inflatie.”

"Verder is het lastig om het effect van de prijsstijgingen los te trekken van dat van de corona-nasleep. Door de horecasluiting is de supermarktomzet van vrijwel alle categorieën, waaronder vlees en vleesvervangers, tijdelijk opgehoogd. Dat bij de heropening van de horeca daarop een correctie plaatsvindt, hoeft niemand te verbazen en is niet per se een teken van een neergaande lijn."

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

AVO heeft echt voor elk wat wils

AVO heeft echt voor elk wat wils

Het assortiment levensmiddelen moet aansluiten op de eisen die consumenten aan voeding stellen. Sterker nog, AVO wil daar altijd op vooruit blijven lopen: met heerlijke nieuwe Lafiness-marinades én met vleesvervangers, hybride en andere eiwitrijke producten.

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Mark van Noorloos van Schouten Europe.