Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

dagelijkse boodschappen_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

“Het komt niet vaak voor dat de prijzen van voedingsmiddelen zo sterk stijgen”, staat er te lezen op het bericht van CBS. “De laatste keer dat de prijzen over een heel jaar gemiddeld met meer dan 10 procent stegen was in 1976. In 2001 was de prijsstijging eveneens hoog, maar wel iets lager dan in juni 2022. Geen enkele categorie voedingsmiddelen daalde in juni 2022 in prijs.”

Vlees en vis

Consumenten zijn vooral meer gaan betalen voor vlees en vis. Hier stegen de prijzen met ruim 15 procent. Een stukje vlees op het bord kostte in juni 2022 ruim 16 procent meer dan een jaar eerder. Voor vis was dit 10 procent in prijs. Gemiddeld geeft een consument ruim 5 keer zoveel uit aan vlees als aan vis.

Zuivel

Ook prijzen van zuivelproducten stegen. Met ruim 14 procent was deze prijsstijging de hoogste na augustus 2008. In deze categorie steeg boter het sterkst in prijs. Deze prijsstijging is in lijn met die van andere oliën en vetten, zoals margarine en olijfolie.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Uitgaven consument

Een gemiddelde consument besteedt gemiddeld ongeveer 11 procent van zijn uitgaven aan voeding, in totaal bijna 45 miljard euro in 2021. Hiervan gaat een kwart naar vlees en vis en 23 procent naar groente en fruit. Een gemiddelde consument besteedt 21 procent aan brood en graanproducten en 14 procent aan zuivel.

Producentenprijzen

Deze stijging van de consumentenprijzen volgt op prijsstijgingen bij producenten. Voedselproducenten kampen hier al een mee. In mei 2022 lagen deze prijzen bijna 23 procent horen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit werkt door in de prijzen die de consument uiteindelijk betaalt. “De lange productie- en distributieketen heeft echter een vertragend effect op deze doorwerking. Handels- en vervoersmarges zorgen er bovendien voor dat consumentenprijzen een minder extreem verloop hebben”, aldus CBS.

Bron: CBS 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Winteraanbod gebruikte MULTIVAC-machines

Winteraanbod gebruikte MULTIVAC-machines

Heeft u op korte termijn een traysealer, dieptrekker, etiketteerder of portioneermachine nodig? MULTIVAC biedt naast splinternieuwe verpakkings- en verwerkingsmachines ook gebruikte machines te koop en te huur aan. Inclusief de nieuwste Smart Services icm IPC 06 besturing!

‘Assortiment uitbreiden met in huis gerijpte producten’

‘Assortiment uitbreiden met in huis gerijpte producten’

Het personeelstekort is ook in de vleesbranche een probleem. Machineleveranciers spelen eropin met ‘slimme machines’ en meer aandacht voor automatisering om de processen vloeiender te laten verlopen. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Jan de Jager van Dry Ager Benelux.

Fan

Fan

Toen ik Gertjan Kiers vroeg een column te schrijven over automatisering en digitalisering, het thema van ditnummer, kreeg ik ongeveer de reactie die ik verwachtte. Gertjan, slager in hart en nieren en nooit te beroerd om zijn ongezouten mening te geven, was op zijn zachtst gezegd weinig enthousiast over de onderwerpkeuze. Ik verheugde me meteen al op...