Prijzen vlees, zuivel en vis flink hoger

Ariesen-Veenendaal-048

Voedingsmiddelen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden. Vooral voor zuivelproducten moet fors meer worden betaald, net als voor vlees en vis.

Dat blijkt uit een nadere analyse van de recente prijsontwikkelingen door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijzen van bijvoorbeeld melk, boter, kaas en yoghurt lagen in juli gemiddeld bijna 10 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de sterkste toename in tien jaar tijd. Zuivelproducten maken samen ongeveer een zevende deel uit van de totale bestedingen aan voeding.

5 procent meer voor vlees

Naast zuivel werden ook vlees en vis flink duurder. Voor een stukje vlees moest vorige maand 5 procent meer worden afgerekend dan in juli 2016. Vis steeg tweemaal zo hard in prijs, zo’n tien procent dus. Bij andere voedingsmiddelen waren de prijsstijgingen gematigder. Gemiddeld was voedsel in de winkel 3,3 procent duurder dan vorig jaar.

Voeding goed voor 0,4 procentpunt inflatie

Daarmee leverde voeding een stevige bijdrage aan de totale prijsontwikkeling. Gemiddeld was het leven in ons land in juli 1,3 procent duurder dan een jaar eerder. Voeding droeg 0,4 procentpunt bij aan die prijsstijging.

Lees ook
Vleesprijzen stijgen door hoge kosten

Vleesprijzen stijgen door hoge kosten

De vleesprijzen zijn in vergelijking met afgelopen jaar flink gestegen. De prijs van rund- en kalfsvlees nam toe met bijna 18 procent, varkensvlees met 12 procent en pluimveevlees met 9,4 procent.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.