Prijzen vlees, zuivel en vis flink hoger

Voedingsmiddelen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden. Vooral voor zuivelproducten moet fors meer worden betaald, net als voor vlees en vis.

Dat blijkt uit een nadere analyse van de recente prijsontwikkelingen door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijzen van bijvoorbeeld melk, boter, kaas en yoghurt lagen in juli gemiddeld bijna 10 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de sterkste toename in tien jaar tijd. Zuivelproducten maken samen ongeveer een zevende deel uit van de totale bestedingen aan voeding.

5 procent meer voor vlees

Naast zuivel werden ook vlees en vis flink duurder. Voor een stukje vlees moest vorige maand 5 procent meer worden afgerekend dan in juli 2016. Vis steeg tweemaal zo hard in prijs, zo’n tien procent dus. Bij andere voedingsmiddelen waren de prijsstijgingen gematigder. Gemiddeld was voedsel in de winkel 3,3 procent duurder dan vorig jaar.

Voeding goed voor 0,4 procentpunt inflatie

Daarmee leverde voeding een stevige bijdrage aan de totale prijsontwikkeling. Gemiddeld was het leven in ons land in juli 1,3 procent duurder dan een jaar eerder. Voeding droeg 0,4 procentpunt bij aan die prijsstijging.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Nederlandse voedselprijzen gaan nog verder stijgen

Nederlandse voedselprijzen gaan nog verder stijgen

Voedselproducenten gaan de komende maanden hun prijzen nog verder verhogen. Analisten van de Rabobank verwachten prijsstijgingen van 10 tot 20 procent. De reden? Ondanks een daling van de prijzen op de wereldmarkt zien voedselproducenten hun kosten nog steeds oplopen.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.