Prijzen levensmiddelen in juni iets lager

HSK160112_1128

De prijzen van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken zijn in juni iets gedaald, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het gaat om een daling met 0,01 procentpunt in het maandelijkse overzicht van de ontwikkeling van de consumentenprijzen zoals dat door het statistiekenbureau wordt gepubliceerd. In mei was nog sprake van een toename met 0,07-procentpunt. De prijsontwikkeling van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken wijkt sterk af van de algemene ontwikkeling van de prijzen. Consumenten betaalden in juni 1,7 procent meer voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. In mei was de prijsstijging van goederen en diensten op jaarbasis eveneens 1,7 procent.

Minder prijsstijging vliegtickets en pakketreizen

De prijsstijging van vliegtickets en pakketreizen naar het buitenland nam vorige maand af. Dit had een neerwaarts effect op de stijging van de consumentenprijzen, aldus het statistiekbureau. Rond feestdagen en in schoolvakanties zijn de prijzen van vliegtickets en pakketreizen naar het buitenland daarnaast hoger, doordat meer mensen met vakantie gaan. Er vielen dit jaar meer vakantiedagen in mei, in juni minder. Daarentegen nam de prijsstijging van goederen en diensten die Nederlanders in het buitenland kopen toe.

Index is niet gelijk aan inflatie

De consumentenprijsindex, of CPI, is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud veranderen van prijs.

[intermezzo:1]
Lees ook
Winkelgedrag verandert: mission-shopper in opkomst

Winkelgedrag verandert: mission-shopper in opkomst

Het gedrag van consumenten in fysieke winkels is drastisch veranderd na de corona-pandemie en de versoepeling van de lockdowns. De mission-shopper is in opkomst: de klant die een winkel zo snel mogelijk in en uit gaat. Zintuiglijke ervaringen in de winkel blijven cruciaal.Dat meldt Mood Media, wereldwijd marktleider in mediaoplossingen voor het verbeteren...

ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

De 'plofkip' is vrijwel geheel uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdwenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).Ook is het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk bijna verdubbeld in de periode 2014-2018. De ACM concludeert dit na een studie naar de diversiteit en prijs van het aanbod kippenvlees in de supermarkt....

Wakker Dier strijdt via krant tegen AH-kip

Wakker Dier strijdt via krant tegen AH-kip

Wakker Dier richt zijn pijlen via landelijke kranten weer op Albert Heijn die volgens de actiegroep te weinig let op het welzijn van de AH-kip.‘Kipburgers van Albert Heijn goedkoper dan maïs? Dan weet je één ding zeker: die kip heeft een rotleven gehad. Pik het niet langer en skip de AH-kip’, zo valt er vandaag te lezen in NRC Handelsblad, NRC Next...