Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Tofu plantaardig vleesvervanger (unsplash)

Foto: Unsplash

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Voor het onderzoek analyseerde Questionmark de prijzen van dierlijke en plantaardige producten van marktleider Albert Heijn over de afgelopen vijf jaar. Uit de analyse blijkt dat de prijzenverschillen tussen vlees en vleesvervangers minder worden. Bijvoorbeeld vegetarische kipstukjes kosten in 2019 nog 75 cent meer (per 100 gram) dan dierlijke kipstukjes, in 2022 is dat 13 cent. Het prijsverschil van gehakt daalde in dezelfde periode van 24 cent naar 6 cent.

Nederlandse supermarkt

Daarnaast keek Questionmark naar de vijf andere grote Nederlandse supermarkten: Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk en Plus. Hier werd een breed scala aan plantaardige vervangers voor dierlijke producten en zuivel onderzocht. Voor 32 verschillende productsoorten berekenden de onderzoekers de ‘laagsteprijskloof’ berekend: het prijsverschil per 100 gram tussen de goedkoopste plantaardige versie en de goedkoopste dierlijke versie. Daarnaast werd de goedkoopste plantaardige versie vergeleken met de duurste dierlijke versie, om te zien of het plantaardige product in elk geval binnen de prijsrange viel van dierlijke varianten.

Questionmark komt met de volgende conclusies. In 20 procent van de gevallen bleek een plantaardige versie al goedkoper dan de goedkoopste dierlijke versie. 33 procent van de plantaardige producten werd geclassificeerd als ‘betaalbaar’ en de overige 47 procent was duurder.

Verschillen tussen supermarkten

Er zijn veel verschillen tussen de supermarkten. Aldi had met 67 procent het hoogste aandeel producten dat in de categorie ‘duurder’ viel, gevolgd door Dirk (65 procent), Lidl (63 procent) en Plus (50 procent). Bij Jumbo (30 procent) en Albert Heijn (34 procent) ligt dit percentage lager en is juist een ruime meerderheid van de producten goedkoper of betaalbaar. Het hoogste percentage goedkopere producten was echter ook juist bij Lidl (31 procent) en Aldi (33 procent) te vinden. Door het kleinere assortiment vielen producten bij deze supermarkten vaker in de ‘goedkoper’ of ‘duurder’ categorie en niet in de tussencategorie ‘betaalbaar’.

 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Wakker Dier: minder vleesaanbiedingen in de supermarkt

Uit de jaarlijkse foldermonitor van Wakker Dier blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in de supermarkt voor het eerst sinds 2015 is gedaald. In de eerste helft van 2022 daalde het aantal aanbiedingen naar het niveau van 2020.

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Wetenschappers hebben microplastics aangetroffen in vlees, bloed en melk van Nederlandse koeien en varkens. Bijna 80 procent van de geteste vlees- en zuivelproducten bevatte microplastics. Dat blijkt uit een steekproef van de Vrije Universiteit Amsterdam in opdracht van de Plastic Soup Foundation.