Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Tofu plantaardig vleesvervanger (unsplash)

Foto: Unsplash

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Voor het onderzoek analyseerde Questionmark de prijzen van dierlijke en plantaardige producten van marktleider Albert Heijn over de afgelopen vijf jaar. Uit de analyse blijkt dat de prijzenverschillen tussen vlees en vleesvervangers minder worden. Bijvoorbeeld vegetarische kipstukjes kosten in 2019 nog 75 cent meer (per 100 gram) dan dierlijke kipstukjes, in 2022 is dat 13 cent. Het prijsverschil van gehakt daalde in dezelfde periode van 24 cent naar 6 cent.

Nederlandse supermarkt

Daarnaast keek Questionmark naar de vijf andere grote Nederlandse supermarkten: Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk en Plus. Hier werd een breed scala aan plantaardige vervangers voor dierlijke producten en zuivel onderzocht. Voor 32 verschillende productsoorten berekenden de onderzoekers de ‘laagsteprijskloof’ berekend: het prijsverschil per 100 gram tussen de goedkoopste plantaardige versie en de goedkoopste dierlijke versie. Daarnaast werd de goedkoopste plantaardige versie vergeleken met de duurste dierlijke versie, om te zien of het plantaardige product in elk geval binnen de prijsrange viel van dierlijke varianten.

Questionmark komt met de volgende conclusies. In 20 procent van de gevallen bleek een plantaardige versie al goedkoper dan de goedkoopste dierlijke versie. 33 procent van de plantaardige producten werd geclassificeerd als ‘betaalbaar’ en de overige 47 procent was duurder.

Verschillen tussen supermarkten

Er zijn veel verschillen tussen de supermarkten. Aldi had met 67 procent het hoogste aandeel producten dat in de categorie ‘duurder’ viel, gevolgd door Dirk (65 procent), Lidl (63 procent) en Plus (50 procent). Bij Jumbo (30 procent) en Albert Heijn (34 procent) ligt dit percentage lager en is juist een ruime meerderheid van de producten goedkoper of betaalbaar. Het hoogste percentage goedkopere producten was echter ook juist bij Lidl (31 procent) en Aldi (33 procent) te vinden. Door het kleinere assortiment vielen producten bij deze supermarkten vaker in de ‘goedkoper’ of ‘duurder’ categorie en niet in de tussencategorie ‘betaalbaar’.

 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Praatjes

Praatjes

Zoals veel mannen (en vrouwen) ben ik geen fan van interactie in de supermarkt. Ik maak dankbaar gebruik van zelfbediening, zelfscankassa’s en ik zoek zelf de moeilijk vindbare producten. D

Degens’ Boeren BBQ inspireert slagers

Degens’ Boeren BBQ inspireert slagers

Op 10 mei organiseerde kruiden- en specerijenleverancier Degens de derde editie van de Boeren BBQ in Enspijk, om slagers en andere versspecialisten te inspireren.

Friquandelle

Friquandelle

Waar de kroket en bitterballen de muur al lang ontstegen zijn en zelfs het patatje-met tot een haute frituur gerecht is verworden, ligt de frikandel nog altijd in het verdomhoekje van de vreetschuur.