Vandaag, dinsdag 9 november start Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) de campagne The Pig Story. Op abri’s in de centra van Amsterdam, Den Haag en Nijmegen vertellen de varkenshouders het verhaal van het Nederlandse varken.

“The Pig Story vertelt het ware verhaal over het Nederlandse varken”, meldt POV. “Het ware verhaal is een ander verhaal dan hetgeen de media ons dagelijks voorschotelt. Dier- en milieuactivisten willen ons doen geloven dat Nederland beter af is zonder varkens. Het ware verhaal is dat we niet zonder het varken kunnen.”

Nederlandse varken

POV zet voor de burgers de feiten over het Nederlandse varken op een rij. Varkens zijn namelijk meer dan alleen voedsel. Varkens helpen mee om voedselverspilling te verminderen doordat ze grote hoeveelheden reststromen uit de levensmiddelenindustrie eten. Daarnaast werken varkensboeren aan de productie van groene stroom en leveren een significante bijdrage aan de Nederlandse economie.

Naast vleesproducten wordt er nog veel meer van een varken gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan kauwgom, cosmetica, bio-diesel, porselein, medicijnen, conditioner, sigaretten en behanglijm. Alle onderdelen van het varken worden gebruikt. Zo is het mogelijk om een hartklep van een mens te vervangen door die van een varken, wordt varkenshaar gebruikt in scheerkwasten en de huid voor tamboerijnen of voor kleding van varkensleer. Op The Pig Story zijn meer van deze voorbeelden te vinden.

Circulaire economie

Varkens hebben volgens POV “een belangrijke functie in de circulaire economie en zijn onontbeerlijk voor Nederland. Daarom nemen varkenshouders het voortouw om consumenten en de samenleving in hun regio te bereiken met positieve activiteiten en nieuwsberichten over de varkenshouderij.”

Binnen The Pig Story werken meerdere initiatieven samen voor een genuanceerd en correct beeld van de Nederlandse veehouderij, zoals VarkensVandaag, TeamAgroNL, Boerderij Educatie Nederland, Boer Bewust en POV. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.thepigstory.nl.

Altijd op de hoogte blijven?