Potentieel vegetarisch onvoldoende benut

13 augustus 2012 Lucien Joppen

BILTHOVEN - Het marktpotentieel van vegetarische producten wordt onvoldoende benut. Dat heeft onder andere te maken met de positionering, aldus Gerard Klein Essink van Prosoy.

BILTHOVEN - Het marktpotentieel van vegetarische producten wordt onvoldoende benut. Dat heeft onder andere te maken met de positionering, aldus Gerard Klein Essink van Prosoy.


Klein Essink baseert dit op een recente rondvraag onder (in)direct betrokkenen, zoals retailers, fabrikanten en beleidsmedewerkers.


'Niet zo lekker'

'Hieruit blijkt dat de term vegetarisch slechts 25 procent van alle consumenten bestrijkt. Het leeuwendeel, echter, is part-time vegetariër', aldus Klein Essink.


Daarbij komt dat consumenten vegetarisch associëren met 'niet zo lekker', 'kan niet goed zijn' en 'ouderwets''. Deze assiciaties doen de werkelijkheid geen recht, aldus Klein Essink.


'Moderne vleesvrije producten zien er gelikt uit en smaken prima. Het ligt dus aan de wijze waarop fabrikanten en retailers de producten positioneren.'


Congres

Volgens Klein Essink moet de plantaardige origine van vleesvrij meer worden benadrukt, bij voorkeur in combinatie met gezondheidseigenschappen, zoals een laag vetgehalte.


Op 11 en 12 oktober houdt Prosoy in Keulen een congres, the 1st Meat Free Conference, waarbij het positioneringsvraagstuk van vleesvrije producten centraal staat.

Lees ook:

Term vleesvervanger niet aantrekkelijk (25 juli 2007)

Enkco brengt vlees met Meatless op de markt (22 februari 2007)


Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over vegetarische producten

Alle berichten over soja

Altijd op de hoogte blijven?