Positieve stemming ondernemers houdt aan

positief

Het vertrouwen van ondernemers in Nederland is afgelopen maand opnieuw gegroeid. Dat meldden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Kamer van Koophandel, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW donderdag. De stemming onder horecaondernemers is ‘bovengemiddeld positief’.

De indicator voor het ondernemersvertrouwen kwam aan het begin van het vierde kwartaal uit op 9,2. Daarmee ligt de graadmeter niet alleen 1,3 punt hoger dan in het derde kwartaal, maar ook ruimschoots boven het gemiddelde (min 2) sinds de start van de metingen in 2008.

Horeca en groothandel bovengemiddeld positief

In nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven zijn de ondernemers gunstig gestemd. Onder de ondernemers in de bouwsector is het vertrouwen het grootst, aldus de organisaties. Maar ook in de groothandel en de horeca is de stemming bovengemiddeld positief. De enige branche waar de stemming onder ondernemers negatief is, is de sector delfstoffenwinning.

Lees ook
KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. De Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) ziet bij winkelslagers een soortgelijke tendens.‘Wij meten de omzet zelf niet,...

CBS: 'Omzet speciaalzaak stijgt in maart met 4,9 procent'

CBS: 'Omzet speciaalzaak stijgt in maart met 4,9 procent'

Het massaal hamsteren van levensmiddelen vanwege de coronavirusuitbraak heeft winkeliers vorig kwartaal aan een hogere omzet geholpen. De supermarktomzet was in maart 13,1 procent hoger dan een jaar eerder, in het eerste kwartaal was de omzet 6,9 procent hoger. De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen was...

Samenwerkende versbranches maken gezamenlijke tv-spot

Samenwerkende versbranches maken gezamenlijke tv-spot

Vers en met liefde. Dat is de boodschap van de tv-spot die vanaf 27 april te zien is op de publieke zenders. Het is een gezamenlijk initiatief van zeven versdetailhandelbranches. De spot toont de kracht van de versspecialist in de buurt. 'Koop lokaal' is – zeker in deze tijd – voor de ondernemers van groot belang.De tv-spot laat zien waar de verswinkeliers...