Plus past vleesverpakkingen aan

Plus vleesverpakking_Foto PLUS

Foto: Plus

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic. Dat maakt de supermarktketen bekend met een persbericht.

De afgelopen jaren zijn de bakjes voor de verpakking van vlees kleiner en van dunner materiaal gemaakt. De bakjes worden nu van minimaal 50% gerecycled materiaal gemaakt. Ook het plastic inlegvel is verdwenen. Dit levert een totale besparing op van 109.000 kg plastic bij het verpakkingsmateriaal van varkensvlees.

Kip

Kip zat altijd in gele plastic bakjes, maar deze kleur maakte de recycling van de plastic verpakking lastig. Daarom zit alle kip van PLUS voortaan in een transparante, dunnere, plastic verpakking. Deze aanpassing levert een totale besparing op van 63.000 kg.

Skin-on-paper-verpakking

De plastic bakjes van een aantal luxere soorten rundvlees gaan verdwijnen. De ze worden vervangen door skin-on-paper-verpakkingen waar 70% minder plastic voor nodig is. De basis is een kartonnen onderlaag waar het vlees met een dunne plastic bovenlaag op verpakt is. De klant kan het karton en plastic makkelijk van elkaar scheiden, zodat beide materialen goed gerecycled kunnen worden. Deze verpakking is eerder succesvol toegepast op BBQ vlees producten. Door het gebruik van lichtgewicht PET-materiaal in alle bakjes bespaart de supermarkt nog eens 12.000 kg plastic.

Zwarte plastic verpakkingen

Plus zette al eeder stappen op het gebied van verpakkingen. In 2018 stelde de supermarkt een verpakkingsbeleid op waarbij minder plastic gebruik en goed recyclebaar plastic gebruik voorop staan. De eerste concrete stap was het stoppen met het zwarte plastic omdat dit materiaal moeilijk te recyclen is. Door voor bijvoorbeeld transparante verpakkingen te kiezen, kunnen de verpakkingen beter worden gerecycled.

Dossiers
Lees ook
MULTIVAC presenteert zijn nieuwe flowpacking-oplossing

MULTIVAC presenteert zijn nieuwe flowpacking-oplossing

MULTIVAC brengt een universele flowpacking-oplossing op de markt. De W 500 biedt een hoge mate van flexibiliteit voor het verpakken van een breed scala aan voedingsmiddelen, waaronder vlees en vleesproducten.

Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

In Frankfurt startte 14 mei IFFA, de internationale vakbeurs voor de vleesindustrie. Tot en met 19 mei staat Messe Frankfurt in het teken van de laatste innovaties op het gebied van vlees en alternatieve eiwitten. De Duitse vleessector is bij aanvang van de beurs positief gestemd.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.